
 
 

 

A média és a politika új viszonya  
Magyarországon 

 

Szicherle Patrik  

Wessenauer Veszna 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017. október 

Political Capital és Friedrich Ebert Stiftung Budapest 

  



2 

TARTALOM 

Tartalom .................................................................................................................................................. 2 

Vezetői összefoglaló ............................................................................................................................... 3 

Bevezetés................................................................................................................................................. 4 

A médiarendszerek elmélete................................................................................................................... 4 

Közmédia ................................................................................................................................................. 7 

Média az új demokráciákban .................................................................................................................. 8 

Média és politika viszonyának négy modellje Közép- és Kelet-Európára szabva .................................. 10 

Médiatörténet és gyarmatosítás Magyarországon ............................................................................... 15 

A kormány által irányított média működése ......................................................................................... 21 

Populizmus, internet – a sajtó legnagyobb kihívásai? ........................................................................... 26 

Mi várható Magyarországon a regionális trendek és hazai átalakulások tükrében? ............................ 30 

Lehetőségek a független magyar sajtó előtt ......................................................................................... 32 

 

  



3 

VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ  

• Az újságírás világszerte hatalmas kihívássokkal néz szembe. A közösségi médiaóriások, a Google és 
a Facebook, egyre inkább átveszik a hagyományos kiadók szerepét, és közvetlenebb kapcsolatot 
teremtenek az olvasókkal és az olvasók között, újfajta versenyhelyzetet teremtve a hagyományos 
sajtóval szemben. Magyarország esetében a YouGov felmérése alapján a válaszadók 68%-a 
használja hírforrásként a közösségi oldalakat, ez az arány a tévék esetében 74%, rádióknál 24%, a 
nyomtatott sajtónál pedig 20%1. A közösségi oldalak elsődleges hírforrásként való előretörése 
abból a szempontból is problematikus, hogy ezek az oldalak az álhírek elsődleges forrásai2 és 
terjedési platformjai. 

• A humán erőforrás automatizált szereplőkkel való helyettesítése már az újságírást is elérte; 
egyre több esetben alkalmaznak algoritmusokat szerkesztők helyett. Részben ennek 
eredményeképpen, de leginkább profittermelési okokból népszerűek a „clickbait” hírek az online 
orgánumok körében. Ez a tendencia nagyban hozzájárul az ál- és féligaz hírek terjedéséhez. Az 
átalakult online információs tér létrehozta továbbá a „visszhangkamra” („echo chamber”) 
jelenséget, ami a közösségi média legnagyobb paradoxona, hiszen úgy teremt közösséget, hogy 
közben izolál és elidegenít.  

• Vitatott kérdés, hogy jogi elszámoltathatóság szempontjából minek számítanak a közösségi 
platformok: médiaorgánumoknak, azaz tartalomszolgáltatóknak, vagy tech cégeknek? A kérdés 
fontossága abban rejlik, hogy a gigantikus platformok, amelyek bizonyíthatóan elsődleges 
hírforrások egyre több országban, szabályozatlan felületek maradnak, így vélt jogsértés esetén 
csak minimális elszámoltatásra van lehetőség.  

• A végtelen mennyiségű, bárki számára elérhető tartalom és az új típusú hírterjesztés az 
újságírással szembeni bizalmi krízishez vezetett. A Reuters 2017-es jelentése3 szerint ez 
különösen igaz azokra az országokra, ahol nagyfokú a politikai polarizáció, mint például az USA, 
Olaszország vagy Magyarország. 

• Az online információs közegben, ahol a hisztériakeltő címek segítik hozzá az újságírókat 
munkájuk megtartásához, könnyű dolga van a populista politikusoknak. A tények egyre kevésbé 
fontosak, a figyelem inkább a szenzációhajhász, érzelmekre alapozó hírekre irányul. Ennek 
eredményeképpen az árnyalt és megalapozott vélemények tere teljesen leszűkült, ami egy olyan 
politikai kommunikációs környezetet teremt, amely nem szükségszerűen válik azonnal populistává, 
de elősegíti a populista üzenetek hatékony terjedését. 

• Magyarország esetében a sajtó kormány által gyarmatosított jellege, a politikai polarizáció és a 
politikai vezetés orosz kapcsolatai egy olyan helyzetet eredményeznek, amelyben az álhírek nem 
kényszerülnek alacsony elérésű online platformokra, hanem egyenesen a közmédián keresztül 
jutnak el az állampolgárokhoz. A populista-nacionalista politikai kommunikációs közegben az 
álhírek a hatalom eszközekei abban, hogy egyszerűbben formálhassák át a politikai rendszert az 
illiberalizmus és tekintélyelvűség szellemiségében.  

                                                           
1 „Reuters Institute Digital News Report 2017”. 
2 Hunt Allcott és Matthew Gentzkow, „Social Media and Fake News in the 2016 Election”, Journal of Economic 
Perspectives 31, sz. 2 (2017. május): 211–36, doi:10.1257/jep.31.2.211. 
3 „Reuters Institute Digital News Report 2017”. 



4 

BEVEZETÉS 
2017-es tusnádfürdői beszédében Orbán Viktor miniszterelnök az állítólagos „Soros-maffiahálózat” 
által üzemeltetett médiát jelölte meg a kormánypárt és hívei egyik fő ellenségeként.4 A magyar 
kormányzati médiabirodalom 2015 februárja utáni példátlan terjeszkedése, melynek következtében 
mára a magyar kormányhoz köthető személyek több mint 200 médiumot birtokolnak, mindössze 
maroknyi független orgánumnak hagyott teret az országban.5 

A médiapluralizmus azonban nem csak Magyarországon van veszélyben: a döntéshozók évtizedek óta 
aggódnak a sajtószabadságot ért folyamatos támadások miatt,6 a veszélyeztetett európai uniós 
tagállamok között pedig nemcsak a volt keleti blokk országai sorakoznak. A független újságírás 
világszerte krízisponthoz közeledik, ami leginkább a digitalizációval, a közösségi oldalak térnyerésével, 
a politikai polarizációval, a dezinformációs törekvésekkel és az ezekből fakadó bizalmi deficittel 
magyarázható.  

Az alábbiakban arra keressük a választ, hogy milyen lehetőségei vannak Magyarországon a független 
médiaorgánumoknak, milyen lépésekre lenne szükség a kiegyensúlyozott magyar médiastruktúra 
megteremtéséhez. Ennek érdekében a következőket vizsgáljuk.  

Áttekintjük, milyen elméleti modellekkel írható le egy ország médiaszerkezete, mi az a 
médiapluralizmus, mi a szerepe egy demokráciában, valamint azt, hogy miért igyekszik egyes országok 
politikai elitje irányítása alá vonni a helyi médiát. Ennek keretében bemutatjuk, milyen trendek és 
modellek figyelhetők meg a közép- és kelet-európai régióban. Kitérünk a média és a politika viszonyára 
az elmúlt 28 év Magyarországán, különös figyelmet fordítva a média és a kormánypártok, illetve a 
média és az ellenzéki pártok viszonyára. Azt is elemezzük, milyen hatással van az online tér a sajtó 
szerepére, kihívásaira és hogy hogyan hat ez a média és a politika viszonyára.  

A MÉDIARENDSZEREK ELMÉLETE 
A sajtószabadság ideális esetben a politikai nyomástól mentes, objektív információkat közlő, az olvasók 
felé az igazság közvetítését célzó médián alapul.7 A sajtó egyre több üzenetet közvetít, a politikusok 
pedig arra törekszenek, hogy saját politikai elgondolásaik minél több választót elérjenek. Az ilyen 
politikusi törekvések rombolhatják a sajtószabadságot, mert a választók nagy része a médián keresztül 
érhető el, így egyes döntéshozókban célként fogalmazódhat meg a számára kellemetlen üzenetek 
kizárása az információs térből. Ugyanakkor üzleti körök – a politikai elittel összefonódva vagy önállóan 
–, valamint más társadalmi szereplők is igyekezhetnek befolyásolni a médiát saját céljaik elérése 
érdekében.  

                                                           
4 Rényi Pál Dániel, „Újságírókat vehet célba a kormány legújabb negatív kampánya”, 444, 2017. július 25., 
https://444.hu/2017/07/25/ujsagirokat-vehet-celba-a-kormany-legujabb-negativ-kampanya. 
5 Attila Bátorfy, „Az állam foglyul ejtésétől a piac fogvatartásáig: Orbán Viktor és a kormány médiamodellje 
2014 után” (Médiakutató, 2017), 
http://www.mediakutato.hu/cikk/2017_01_tavasz_nyar/01_az_allam_foglyul_ejtesetol_a_piac_fogvatartasaig.
pdf. 
6 Petra Bárd és Judit Bayer, „A comparative analysis of media freedom and pluralism in the EU Member States” 
(European Union, 2016), 
http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2016/571376/IPOL_STU(2016)571376_EN.pdf. 
7 Michael Delli Carpini és Scott Keeter, What Americans know about politics and why it matters. (New Haven: 
Yale University Press, 1996). 



5 

Az is megtörténhet, hogy éppen az újságírók azok, akik saját szerepfelfogásuk következtében az 
objektív tájékoztatás helyett a közvélemény befolyásolására törekednek, vagy a politikai kapcsolataik 
miatt egy adott párt érdekeit képviselik.8 

A sajtószabadság állapotát egy-egy országban több tényező befolyásolja:  

• az adott ország médiarendszerének történeti gyökerei; 
• a média jogszabályi környezete; 
• a médiapluralizmus mértéke; 
• az újságírók hozzáállása a tájékoztatáshoz; 
• az aktuális politikai rendszer hozzáállása a tájékoztatáshoz;  
• a társadalom hírfogyasztási szokásai, valamint szabad sajtóról alkotott képe;  
• a média tulajdonosi struktúrája.   

Az egyik legfontosabb tényező ezek közül a médiapluralizmus, ami biztosítja, hogy egy adott országon 
belül a média szereplői által nézőpontok minél szélesebb köre kapjon teret.9 Ez két módon is 
biztosítható: a belső médiapluralizmus elősegíti, hogy egy-egy médiumon belül különböző nézetek 
jelenhessenek meg, míg a külső médiapluralizmus rendszerszinten értelmezhető, tehát egy 
médiapiacon belül különböző sajtóorgánumok tükröznek más és más látásmódokat.10 Sok esetben 
párhuzam mutatkozik az adott ország médiaszerkezete és annak politikai struktúrája között (politikai 
párhuzamosság), így a politikai pluralizmus mértéke is sokszor hatással van a médiapluralizmus 
szintjére.11 Ez több dimenzión keresztül is mérhető: 

• adott médiumban megjelenő cikkek mennyire tükröznek egy jól elkülöníthető politikai 
irányzatot; 

• mi mondható el a média, a politika és más társadalmi szereplők közötti kapcsolatokról; 
• mennyire meghatározó egy újságíró karrierjében annak politikai elkötelezettsége.  

A belső pluralizmuson alapuló rendszerekre az alacsony politikai párhuzamosság jellemző, míg a külső 
pluralizmus esetében a magas érték a gyakori.12 Az államnak lehet aktív és passzív szerepe is a 
véleménydiverzitás fenntartásában: egyrészt tartózkodhat a piacot torzító lépésektől a pluralizmus 
biztosítása érdekében, másrészt pedig célzott törvényhozással is biztosíthatja a különböző álláspontok 
jelenlétét a piacon.13  

Daniel C. Hallin és Paolo Mancini három médiamodellt különböztet meg Nyugat-Európa és Észak-
Amerika fejlett demokráciáiban:  

1. a főként az angolszászokra jellemző liberális modellt,  
2. a németek és a skandinávok által képviselt demokratikus korporatista modellt,  
3. a dél-európai országok által követett polarizált pluralista modellt.14  

                                                           
8 Daniel C. Hallin és Paolo Mancini, Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics (Cambridge: 
Cambridge University Press, 2004). 
9 Beata Klimkiewicz, „Introduction: Structural Media Pluralism”, International Journal of Communication 4 
(2010): 906–13. 
10 Hallin és Mancini, Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. 
11 Uo. 
12 Uo. 
13 Bárd és Bayer, „A comparative analysis of media freedom and pluralism in the EU Member States”. 
14 Hallin és Mancini, Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. 



6 

Ezek teljesen tiszta formájukban sehol sem valósulnak meg, a valóságban inkább ezen modellek 
keverékeivel találkozhatunk.  

Polarizált pluralista vagy mediterrán modell15 

• Előfordulása: Franciaország, Olaszország, Spanyolország 
• A politikai konfliktusokból a tömegsajtó is kivette a részét, az újságírásra pedig tradicionálisan 

az ideológiai önkifejezés egy formájaként tekintenek.  
• A kommentár szerves része az újságírásnak, azaz a cikkíró véleményt is kifejt az 

információközlésen felül.  
• A médiának nagy szerepe van a szavazótábor mozgósításában, ezért mind a pártsajtónak, mind 

a politikai érdekekkel rendelkező üzleti köröknek nagy szerepe van a média helyzetében (pl.: 
Silvio Berlusconi médiabirodalma). A döntéseket nem átlátható politikai folyamatok során 
hozzák, a források elosztása pedig szintén nem transzparensen történik, ami lehetőséget ad 
arra, hogy a médiatulajdonosok a sajtóorgánumaikon keresztül politikai nyomást fejtsenek ki 
a döntéshozókra. 

• A modellre a külső pluralizmus jellemző: a média struktúrája nagyrészt tükrözi a politikai 
rendszer felépítését. 

Az állam médiarendszerben betöltött központi szerepe miatt, amelyet állami támogatásokon és a 
jogszabályi környezet alakításán keresztül biztosított, a sajtó sokáig nehezen tudta betölteni 
„watchdog” szerepét, de a teljes politikai rendszert megrázó események (például a Rainbow Warrior 
ügy16) némileg segítették a média különválását az államtól. Mivel azonban a legtöbb médium a 
mediterrán országokban továbbra sem tud hasznot termelni, rászorulnak politikai vagy üzleti szereplők 
támogatására.   

Liberális modell17 

• Előfordulása: Amerikai Egyesült Államok, Nagy-Britannia, Írország 
• Mivel a piacgazdaság hamar kialakult, az olvasók pedig már a korai időkben is tárgyilagos 

tájékoztatást vártak, a lapok függetleníteni tudták magukat a politikától azzal, hogy 
nyereségesek voltak. 

• Az újságírók szakmai képzése, részben függetlenednek a munkaadóktól azzal, hogy több 
médiumnak is dolgoznak egyszerre. 

• Tárgyilagos, tényalapú tájékoztatás a jellemző. 
• Nem jellemző a politikai párhuzamosság, ezért a belső pluralizmus a meghatározó. 

A liberális modellt követő országok fontos tulajdonsága, hogy az állami erőforrásokat átláthatóan, 
pontosan meghatározott politikai eljárás alapján osztják el, valamint a politikai döntéseket is így hozzák 
meg, tehát a médiatulajdonosok kevésbé tudják sajtóorgánumaikat politikai nyomásgyakorlásra vagy 
üzleti célokra felhasználni. Az újságírók tárgyilagossága egyes kritikák szerint ahhoz vezetett, hogy a 
média az üzleti körök érdekeit szolgálja, de Hallin és Mancini ezt tagadja, szerintük az újságírók inkább 
független politikai szereplőként vannak jelen a rendszerben. 

                                                           
15 Uo. 
16 Kim Willsher, „French Spy Who Sank Greenpeace Ship Apologises for Lethal Bombing”, The Guardian, 2015. 
szeptember 6., szak. Environment, http://www.theguardian.com/environment/2015/sep/06/french-spy-who-
sunk-greenpeace-ship-apologises-for-lethal-bombing. 
17 Hallin és Mancini, Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. 



7 

Demokratikus korporatista18 modell 

• Előfordulás: Németország és a skandináv államok 
• A liberális és mediterrán modell keveréke.  
• Jellemző kapcsolat a politika, a társadalmi szereplők és a sajtó között.  
• Idővel az újságírók kritikusak lettek „saját” pártjuk képviselőivel szemben is. 
• Mára inkább az egyes médiumok „politikai lejtéséről” beszélünk, mint rendszerszintű politikai 

párhuzamosságról. 

A modellben egyszerre van vagy volt jelen a magasfokú politikai párhuzamosság, ennek 
következményeként a külső pluralizmus, a sajtónak nyújtott állami támogatások, a liberális 
rendszerekre jellemző fejlett médiapiac, valamint a magasfokú professzionalizáció. A szó szoros 
értelmében vett politikai párhuzamosság visszaszorult, de nem tűnt el: a legtöbb napilapnak, 
tévéközvetítésnek felismerhető „politikai lejtése” van, a hetilapok piacán pedig továbbra is erős a 
politikai elkötelezettség. A liberális rendszerekre is jellemző forráselosztási és döntéshozatali 
transzparencia a demokratikus korporatista országok ismérve is. 

KÖZMÉDIA 
A közmédia szerepe, helyzete is kiemelkedően fontos egy adott ország médiájának 
kiegyensúlyozottsága szempontjából, a nyugati országokkal foglalkozó médiaelmélet pedig a 
közcsatornákra úgy tekint, mint a közjó kiszolgálóira.19 Hallin és Mancini a nyugati országok 
közmédiáinak kormányzására is állítottak fel modelleket.20 

Kormányzati modell21  

• Egy adott ország kormánya vagy a parlament kormányzati többsége közvetlenül gyakorolja a 
hatalmat a közmédia felett. Ennek mintapéldája a de Gaulle-i Franciaország, de az 1980-as 
évek francia reformjai következtében ma már a francia közmédiában a „háromharmados” 
szabály érvényesül, tehát a közvetítési idő egyharmada jár a kormánynak, egyharmada a 
parlamenti többségnek és a maradék az ellenzéknek. 

Professzionális modell22  

• Mintapéldája a British Broadcasting Corporation (BBC). Ugyan az angolhoz hasonló többségi 
demokráciákra korábban inkább jellemző volt, hogy a közmédiát elfoglalja egy domináns 
politikai tendencia, később ez politikai konfliktusokhoz vezetett és delegitimálta a 
médiarendszert.  Így került előtérbe a szakmai alapokon nyugvó műsorgyártás, melynek 
lényege, hogy a közvetítések a lehető legnagyobb mértékben szigetelődjenek el a politikai 
irányítástól. 

  

                                                           
18 Uo. 
19 Bárd és Bayer, „A comparative analysis of media freedom and pluralism in the EU Member States”. 
20 Hallin és Mancini, Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. 
21 Uo. 
22 Uo. 



8 

A parlamentáris vagy részarányos23 modell  

• A közmédia irányítása felett többé-kevésbé részarányosan osztozkodnak a pártok. Mindössze 
annyiban különbözik a kormányzati modelltől, hogy a koalíciós kormányzás a megszokott 
hatalomgyakorlási mód.  

A civil vagy korporatista modell24  

• Hasonlít a parlamentáris modellre abban, hogy a közmédia feletti irányítás megoszlik 
különböző társadalmi és politikai csoportok között, de az irányító szervekben a képviselet nincs 
a pártokra korlátozva. Amennyiben azonban ezek a társadalmi szereplők közeli kapcsolatban 
vannak a pártokkal, ez a modell inkább a parlamentárisra hajaz.  

Ahogy a médiarendszereket leíró modellek esetében, úgy itt is kijelenthető, hogy ezek tisztán egy 
országban sem érvényesülnek, általában ezek keverékével találkozhatunk. A nyugati rendszerek 
gyakran ötvözik a felügyelőbizottságok részarányos összetételét olyan jogi normákkal és kultúrákkal, 
mely magasfokú autonómiát biztosítanak a közmédia szakembereinek.25 A kereskedelmi adók 
szabályozásával foglalkozó szervezeteknél alapvetően két elv érvényesülhet: léteznek centralizált, 
pártpolitikán alapuló, illetve szakmai alapon szervezett, független testületek is.26     

MÉDIA AZ ÚJ DEMOKRÁCIÁKBAN 
A politikusok a konszolidált demokráciákban is tesznek kísérleteket az információs folyamatok 
irányításának átvételére, de ennek a veszélynek különösen kitettek a kelet- és közép-európai, volt 
szocialista államok.27 Az új demokráciák médiarendszereire nehéz modelleket felállítani. Ahogy Paolo 
Mancini, a korábbiakban bemutatott három modell egyik ötletgazdája fogalmaz, ezekben a keleti 
országokban inkább mintákról és közös vonásokról beszélhetünk, annak ellenére, hogy a régóban 
megpróbálják „imitálni” a létező médiarendszereket.28  

Mancini hozzáteszi29, hogy a közép-kelet-európai országokra nagy általánosságban egyfajta „hibrid” 
modell jellemző, a polarizált pluralista és a liberális rendszerek sajátos ötvözete: a régió 
médiarendszerei a külső hatások nyomait mutatják, ezek a behatások kiegészültek már létező belső 
feltételekkel, amelyek olyan mértékben megváltoztatták az importált modellt, hogy az teljesen 
eltávolodott a lényegi tartalmától. Hallin és Mancini modelljei megfelelő alapot nyújtottak a 
médiakutatók számára évtizedekre, azonban részben a gyors technológiai átalakulásnak 
köszönhetően, részben pedig a történelmi, kulturális és gazdasági különbözőségből fakadóan, 
modelljeik kevésbé alkalmasak a közép- és kelet-európai országok médiarendszereinek leírására. 
Dobek-Ostorwska30 kísérletet tett arra, hogy korábbi médiarendsze-modellekre építve megalkossa a 
Közép- és Kelet-Európa médiarendszereit szemléltető négy modellt.  

                                                           
23 Uo. 
24 Uo. 
25 Uo. 
26 Uo. 
27 Jan Zielonka, Media and Politics in New Democracies: Europe in a Comparative Perspective (Oxford: Oxford 
University Press, 2015). 
28 Uo. 
29 Uo. 
30 James Curran, rran, rran,democracy: the third route.oute. Media and democracy, szerk. M. B. Andersen rsen 
nBruun (Department of Media and Communication, University of Oslo, 1996). 



9 

Ami nagyban megkülönbözteti ezeket az országokat azoktól, amelyek alapján a leghíresebb modellek 
készültek, hogy ebben a régióban a legtöbb ország máig a demokratizálódás útján van, illetve néhány 
ország esetében egy visszafelé haladó, inkább autokrácia irányába mutató rendszer van kiépülőben. 
Közép- és Kelet-Európában a demokrácia történelmileg gyengébb lábakon áll a kontinens nyugati 
feléhez képest, minek következtében a szabad sajtó és a tudatos médiafogyasztás is kevésbé része 
ezen országok politikai kultúrájának.  

A politika médiában játszott szerepe mellett a gazdaság fejlődése is meghatározó a régióban, ami 
leginkább a privatizációs folyamatokhoz köthető. 31  A korábban állami tulajdonú sajtó privatizációja az 
első lépések egyike volt ezekben az országokban a demokratikus átalakulás során. A 90-es évekre a 
régió számára is ismertté vált a médiapiaci verseny, a tulajdonosi koncentráció és a sajtó gazdasági 
instrumentalizációja. Mivel nemzeti tőke nem állt rendelkezésre, gyorsan megjelentek a külföldi 
befektetők a médiapiacon a legtöbb közép- és kelet-európai országban. A svéd Bonnier, a brit Mecon, 
a finn Sanoma vagy éppen a német Axel Springer lettek a régió legnagyobb médiatulajdonosai, akik 
befektetésüket pusztán üzletnek tekintették, így a 2008-as gazdasági világválság hatására 
korlátozottabbá vált jelenlétük. Magyarországon a média- és reklámpiac egy év alatt vesztette el 
árbevételének egyötöd részét, és az országban – a régióban egyedülálló módon – a hirdetők 2015-re 
sem tértek vissza a válság előtti hirdetési gyakorlatukhoz.32 Szintén egyedülálló helyzetben találta 
magát Magyarország abból a szempontból, hogy itthon a volt szocialista blokk más országaival 
ellentétben a médiatulajdonosok nem forgatták vissza a korábbi nyereséget a médiumaikba, nem 
fejlesztettek.33 

Az utóbbi pár évben azonban egy új tendencia figyelhető meg e téren a régióban. A legjelentősebb 
külföldi, jellemzően nyugat-európai médiatulajdonos óriások eladják a tulajdonukban álló közép- és 
kelet-európai médiadivíziókat a kevésbé nyereséges piacokon. Ez történt például Csehország, 
Szlovákia, Románia és a balti államok esetében. Lengyelország és Magyarország is része ennek a 
tendenciának, azonban nemcsak gazdasági, hanem politikai folyamatokból adódóan.  

Ezt a tendenciát a nemzetközi szakirodalom a média „újra-nacionalizációjaként” írja le.34 A kelet-
európai piacokat elhagyó multinacionális vállalatokat pártokhoz kötődő helyi oligarchák és megbízóik 
politikai céljait szem előtt tartó üzletemberek foglalták el. Az új demokráciákban az egymással szembe 
helyezkedő, politikusok, üzletemberek, újságírók esetleges összefonódásából létrejött érdekcsoportok 
küzdenek saját befolyásuk kiterjesztéséért.35 Magyarország azonban ebből a szempontból is 
különleges helyzetbe került a régióban: a volt keleti blokkból uniós tagálammá váló országok közül 
itthon alakult ki egyedül ilyen erős kormánypárti fölény, máshol az ellenzék – legalább részlegesen – 
meg tudta őrizni erejét.36 A volt szocialista blokk egyes országaiban – ahogy egyes mediterrán 
nemzetekben is – a közmédiára a közjót szolgáló intézmény helyett sokkal inkább a hatalmon levő párt 
vagy koalíció kiszolgálójaként tekintenek.37  

                                                           
31 Curran, „Media and democracy: the third route.” 
32 Bátorfy, „Az állam foglyul ejtésétől a piac fogvatartásáig: Orbán Viktor és a kormány médiamodellje 2014 
után”. 
33 Uo. 
34 Boguslawa Dobek-Ostrowska obeMichal GGchal G, Democracy and media in Central and Eastern Europe 25 
years on, Studies in communication and politics: 4 (Frankfurt am Main : Peter Lang, 2015,  in .). 
35 Zielonka, Media and Politics in New Democracies: Europe in a Comparative Perspective. 
36 Bátorfy, „Az állam foglyul ejtésétől a piac fogvatartásáig: Orbán Viktor és a kormány médiamodellje 2014 
után”. 
37 Bárd és Bayer, „A comparative analysis of media freedom and pluralism in the EU Member States”. 



10 

Bajomi-Lázár Péter a kelet-közép-európai politikai és médiarendszerek kapcsolatát a 
„pártgyarmatosítás” kifejezéssel írja le, amely egy olyan stratégia, melynek célja az erőforrások 
elvonása a médiából (pl.:  közvetítési idő, rádió és televízió frekvenciák, jól fizetett pozíciók a 
médiahatóságnál és a közmédiánál, a műsorgyártásra és reklámokra szánt pénzügyi források, valamint 
a nyomtatott lapok állami támogatása) és azok biztosítása az adott párt támogatóinak segítségükért 
cserébe.38    

Ennek a jelenségnek három változata van39: az egypárti gyarmatosítás során egyetlen párt vagy 
koalíció fér hozzá a médiaerőforrásokhoz és riválisait elzárja ezektől. Az egy domináns párt vezette 
többpárti gyarmatosítás alatt azt értjük, hogy több párt is hozzáfér a médiaerőforrásokhoz, de a 
kormánypárt a média nagyobb részét uralja vagy elsőbbséget élvez a többiekkel szemben. A domináns 
párt nélküli többpárti gyarmatosítás a médiaerőforrásokhoz való részarányos hozzáférés jellemző, így 
ezt jellemzi a legmagasabb szintű sajtószabadság is.  

A pártkolonizáció bekövetkeztének valószínűsége emelkedik: 

• egypárti kormányzás alatt,  
• amennyiben a politikai szférában központilag irányított, a pártfegyelmet megkövetelő pártok 

vannak jelen,  
• az erősen ideológiai alapon szervezett kormányok alatt,  
• abban az esetben, ha a pártok saját népszerűségüket úgy növelnék, hogy az ellenzéki hálózatok 

erőforrásokhoz való hozzáférését megtagadják,  
• valamint olyan karizmatikus vezetők alatt, akik intoleránsak a kritikus médiával szemben.40  

MÉDIA ÉS POLITIKA VISZONYÁNAK NÉGY MODELLJE KÖZÉP- ÉS KELET-EURÓPÁRA 

SZABVA 
A Dobek-Ostorwska által vizsgált 2141 közép- és kelet-európai ország között jelentős eltérés van a 
média és a politika viszonyának tekintetében. Az általa felállított, régióspecifikus modellek öt 
nemzetközi adatbázis és jelentéssorozat eredményeire támaszkodnak. Ezek segítségével, több 
dimenziót is figyelembe véve lehet besorolni a négy modell egyikébe az országokat. A modellekbe való 
besorolás dinamikusságát segíti, hogy évről-évre frissülő adatbázisokon alapszanak:  

• Demokrácia helyzete - Democracy Index – The Economist Intelligence Unit  
• Sajtószabadág mértéke - Freedom of the Press (Freedom House), World Press Freedom 

Index (Reporters Without Borders)  
• Az ország gazdasági helyzete: Gross Domestic Product (GDP) (IMF)  
• Internetpenetráció (Internet Live Stats)  

 

                                                           
38 Péter Bajomi-Lázár, Party colonisation of the Media in Central and Eastern Europe (Budapest: Central 
European University Press, 2014). 
41 Uo. 
40 Uo. 
41 Csehország, Észtország, Lettország, Litvánia, Lengyelország, Magyarország, Szlovénia, Szlovákia, Románia, 
Moldávia, Oroszország, Ukrajna, Fehéroroszország, Bosznia és Hercegovina, Montenegró, Macedónia, 
Horvátország, Koszovó, Albánia, Bulgária, Szerbia 



11 

A szerző négy modellt állított fel, amelyek a média és a politika viszonya alapján segítik az országok 
csoportosítását.42  

 

1. Ábra: Dobrek-Ostrowska a média és a politika kapcsolata alapján felállított modelljei 

 

Hibrid-liberális modell  

• Előfordulása: Csehország, Lengyelország, Szlovákia, Észtország, Lettország, Litvánia 
• Ezekben az országokban a demokrácia a legstabilabb a régióban.  
• A média átpolitizáltsága ebben az országcsoportban a legkevésbé jellemző.  
• Lengyelország kivételével (67,15%) az internetpenetráció igen magas, 80% feletti.  
• A médiapiac nagy része jellemzően külföldi tulajdonosok kezében van. Ezek a tulajdonosok 

kevésbé érdekeltek a politikai befolyásszerzésben, ezért a médiában nagyobb szerepet kap 
a tabloidizáció, minek következtében az újságírói professzionalizmus háttérbe szorul.  

• A kommunista rendszer politikai befolyásmonopóliumát mint kihívást a gazdasági 
környezet és azon belül is a külföldi tulajdonosi kör váltotta fel.  

A modellhez sorolt országok között Lengyelország tűnik kakukktojásnak, amely a Jog és Igazságosság 
(PIS) hatalomra jutása óta inkább az átpolitizált modellhez áll közelebb, illetve az orosz tekintélyelvű 
modellből is hordoz magán vonásokat. A lengyel sajtó nacionalizációját viszi éppen végbe a kormány, 
részben magyar, részben orosz mintára. 2016 elején egy olyan törvényt fogadtak el, amelynek 
értelmében a kormány nevezi ki a közmédia és a közrádió vezetőit. Ezenfelül, Oroszországhoz 
hasonlóan, 15%-ban akarták maximalizálni a külföldi tulajdonosi arányt egy médiavállalkozáson belül, 
ám ezt mégsem fogadták el.43  

                                                           
42 Dobek-Ostrowska és Głowacki, Democracy and media in Central and Eastern Europe 25 years on. 
43 Josh Lowe, „Poland is plotting restrictions on foreign media, and U.S. companies could be in the firing line”, 
Newsweek, 2017. augusztus 10., http://www.newsweek.com/polish-government-american-companies-media-
law-donald-trump-649232. 

Hibrid-liberális:
Csehország, Lengyelország, 

Szlovákia, Észtország, 
Lettország, Litvánia

Átalakuló
Moldávia, 

Macedónia, 
Montenegró, 

Albánia, 
Bosznia és 

Hercegovina

Tekintélyelvű
Fehéroroszország és 

Oroszország

Átpolitizált
Bulgária, 

Horvátország, 
Magyarország, 

Románia és 
Szerbia



12 

A kormányváltás és a 2016-os új jogi környezet után körülbelül 23044 újságírót bocsátottak el vagy 
hagyta el állását önként. A megnövekedett kormányzati kontroll a közszolgálati sajtó műsorainak 
tartalmában drasztikus változáshoz vezetett, a hírszolgáltatás a kormány „álhírgyárává” vált.45 A 
magyar gyakorlathoz hasonlóan Lengyelországban is jelentősen lecsökkentették vagy teljesen 
megszüntették az állami hirdetések elhelyezését olyan orgánumok esetében, amelyek kritikusak a 
kormánnyal szemben.46 Az átalakult médiatérben a hírfogyasztók az online kínálatban keresnek és 
lelnek menedéket. A Reuters Intézet felmérése alapján a legnagyobb független lengyel online hírportál 
képes az internethozzáféréssel rendelkezők feléhez eljutni.47 Lengyelországban a független sajtó 
próbál innovatív túlélési taktikákhoz folyamodni. A politikai befolyás megnövekedésével 
magyarázható, hogy jelentős növekedés állt be az online előfizetők számában több nagyobb lap 
esetében és fizetős tartalmakra állt át számos szabadúszó blogger is.48 

Átpolitizált modell 

• Előfordulása: Bulgária, Horvátország, Magyarország, Románia és Szerbia 
• Gyenge, könnyen megdönthető demokrácia és demokratikus politikai kultúra jellemzi a 

modellhez tartozó országokat.  
• A közszolgálati média ezekben az országokban erős vagy teljes politikai befolyás alatt áll.  
• A hibrid liberális modellhez képest az országcsoport gazdasági teljesítménye jellemzően 

gyengébb.  
• A felhasznált nemzetközi jelentések alapján a legtöbb országban fokozatosan romlik mind 

a demokrácia, mind a sajtószabadság helyzete; ez leginkább Magyarországra és Bulgáriára 
jellemző. 

• A sajtó erősen átpolitizált. A legtöbb esetben szoros kapcsolat van a politikai szereplők és 
a médiatulajdonosi körök között.  

• A kereskedelmi adók vegyesen külföldi és hazai kézben vannak. A külföldi tulajdonosok 
kerülik a politikai állásfoglalást és inkább a profittermelésben érdekeltek. Az újságírók, a 
szerkesztők és az igazgatósági tagok politikai tevékenysége és hovatartozása sok esetben 
mindenki számára tudott.  

• A politikai nyomásgyakorlás a tulajdonosi körön keresztül általános.   

A szabad, független sajtó kialakulásának egyik legnagyobb gátja, az újságírók folyamatosan romló 
helyzete. Az újságírók semmilyen vagy csak nagyon gyenge szakmai identitással rendelkeznek, és sok 
esetben –hol meggyőződésből, hol egzisztenciális okokból – pártokhoz kötődnek. Az újságírói munkát 
a tulajdonosi-, a szerkesztői- vagy az öncenzúra terheli. Az újságíró szakma tagjai egyre kevesebben 
vannak, alacsony etikai küszöbbel rendelkeznek. A szakmában dolgozók nagy része alternatív 
munkaviszonyba kényszerült, kedvezőtlenebb munkafeltételekkel. A társadalom bizalma a sajtó felé 
jellemzően egyre gyengébb ezekben az országokban. Románia esetében például, a nézettségért folyó 
versenyben sok szerkesztőség dolgozik online véleményvezérekkel és bloggerekkel, valamint 
összeesküvéselmélet- és álhírgyártókkal, az olvasottság és profittermelés érdekében.  

                                                           
44 „Towarzystwo Dziennikarskie”, elérés 2017. szeptember 28., http://towarzystwodziennikarskie.org/. 
45 „Reuters Institute Digital News Report 2017”, 2017, http://www.digitalnewsreport.org/. 
46 Josh Lowe, „Poland is plotting restrictions on foreign media, and U.S. companies could be in the firing line”. 
47 „Reuters Institute Digital News Report 2017”. 
48 „»Finansowy ninja« - podręcznik finansów osobistych”, Książka „Finansowy ninja”, elérés 2017. szeptember 
28., http://finansowyninja.pl/. 



13 

2016 egyik leghírhedtebb álhíre szerint Ferenc pápa kijelentette, hogy támogatja Donald Trumpot. 
Később kiderült, hogy a hír forrása eredetileg egy román álhírgyártótól származott, aki fizetséget is 
kapott „munkájáért”.49 Ovidiu Drobota, az álhírt terjesztő oldal tulajdonosa összesen négy álhírért 
felelős a tíz legelhíresültebb álhírek közül, amelyek az amerikai elnökválasztási kampány során 
terjedtek el. Drobota tevékenységét sokkal inkább profittermelés, mintsem politikai befolyásszerzés 
vezérelte. 50 

Átalakuló modell  

• Előfordulása: Moldávia, Macedónia, Montenegró, Albánia, Bosznia és Hercegovina 
• A társadalom ezekben az országokban alacsony iskolázottságú, a gazdaság pedig gyenge 

lábakon áll.  
• A médiapiacok kicsik, külföldi tulajdonosok nem érdekeltek bennük.   
• A politikai elit szigorú kontroll alatt tartja a sajtót, minden szempontból.  
• Az objektív újságírás nem jellemző, sem az állami, sem a magánkézben lévő orgánumokra.  
• A modellhez tartozó országokban ellenzéki pártok vagy nem léteznek, vagy nagyon 

gyengék a kormányzó pártokhoz képest. Egy ilyen politikai környezetben a 
magánkezekben lévő, kvázi független sajtó sokszor az ellenzék szerepébe csúszik.  

A szakma sikeressége Moldáviában például azon múlik, hogy milyen megegyezést tudnak kötni az 
újságírók és a politikai szereplők. Ez ugyanúgy érvényes a kormánnyal szemben kritikus orgánumokra, 
amelyek véleményükből adódóan nem számíthatnak állami támogatásokra, ezért „baráti 
szolgáltatásokat” tesznek politikai és gazdasági szereplőknek, amelyek biztosítják gazdasági 
stabilitásukat. Ez a hozzáállás Moldáviában már természetes, és az újságírók úgy vélik, hogy a 
politikusokkal ápolt közeli baráti kapcsolat cseppet sem ássa alá szakmai hitelességüket51.  

A modellhez tartozó országok közül Macedónia helyzete sokban hasonlít Magyarországéhoz. Az ország 
rapszodikus politikai viszonyai megbélyegezték a sajtó helyzetét is. Macedónia a Freedom House52 éves 
jelentései alapján 2002-2015 között részben szabad státuszú volt sajtószabadság szempontjából, 2016 
óta azonban ez a besorolás „nem szabad”-ra változott, aminek három fő oka van:  

- az újságírók széles körben elterjedt lehallgatása és megfigyelése;  
- politikai és médiapiaci szereplők korrupt kapcsolata; 
- az újságírók fizikai, büntetőjogi és cenzurális fenyegetettsége. 

Az újságírók körében zajlott felmérések alapján az öncenzúra mindennapi része munkájuknak, annak 
érdekében, hogy elkerüljék a lehallgatást, jogi kivizsgálásokat és fizikai fenyegetéseket. 
Kiszivárogtatott információk szerint a közszolgálati médiumok (amelyek Magyarországhoz hasonlóan, 
inkább kormányzati médiumok), egy központilag, nem nyilvánosan működő, kormánytisztviselőkből 
álló testülettől kapják a tartalomra vonatkozó iránymutatásokat.  

                                                           
49 „Managerul site-ului conspiraționist Expunere.com, implicat în dezinformarea din campania electorală 
americană”, PressOne, 2016. november 22., https://pressone.ro/managerul-site-ului-conspirationist-expunere-
com-implicat-in-dezinformarea-din-campania-electorala-americana/. 
50 „The Bizarre Truth Behind the Biggest Pro-Trump Facebook Hoaxes | Inc.com”, elérés 2017. szeptember 28., 
https://www.inc.com/tess-townsend/ending-fed-trump-facebook.html. 
51 Vasilendiuc Natalia, Cultura profesională a jurnaliștilor (Bukarest: University of Bucharest Publishing House, 
2011), http://editura-unibuc.ro/magazin/stiinte-socio-umane/cultura-profesionala-a-jurnalistilor/. 
52 „Freedom House - Macedonia”, 2017. április 27., https://freedomhouse.org/report/freedom-
press/2017/macedonia. 



14 

Tekintélyelvű modell  

• Előfordulása: Fehéroroszország és Oroszország 
• Mindkét ország a legrosszabb helyeken áll demokrácia és sajtószabadság terén a 

nemzetközi besorolásokban.  
• A két országban tekintélyelvű rendszer van érvényben, ahol a teljesen átpolitizált sajtó a 

politikai szereplők közvetlen eszköze a propaganda terjesztésben.  
• Bárminemű kritika a regnáló politikai szereplőkkel szemben tilos. A médiának 

köszönhetően a kormányzó hatalom teljes kontroll alatt tudja tartani a társadalmat, amely 
kormányon maradását segíti.  

• Egyik országban sincs politikai versenyhelyzet a kormányzásért, a politikai hatalom 
centralizált. 

• A sajtó a politikai elit és a médiatulajdonosok fúziójaként írható le, ami nemcsak országos, 
hanem helyi szinteken is igaz.  

• Főleg Oroszország esetében probléma, hogy a szabadságjogok szisztematikus aláásása 
mellett a gazdasági-kereskedelmi feltételek is kedvezőtlenek a szabad sajtó 
kialakulásához.  

• Az online, a független, a kormánnyal szemben kritikus orgánumok körében is egyre többen 
állami vagy politikai kontroll áldozatává esnek.  

• Médiaelit, a médiatulajdonosok és egyéb releváns szereplők az állam integrált részei és 
ebből kifolyólag a politika és az újságírás közötti határvonal nem létezik, az újságírókat 
teljes politikai elfogultság és öncenzúra jellemzi. Egy 2012-es felmérés alapján az orosz 
újságírók több mint fele elfogadta a politikát, mint párhuzamos hivatást az újságírás 
mellett53. 

Fehéroroszország esete nemcsak Európán, hanem az egész világon belül is extrémnek számít. 2013-
ban 45 újságírót tartoztattak le, akik javarészt kormányellenes tűntetésekről vagy ellenzéki 
mozgalmakról szerettek volna hírt adni. Ehhez képest az orosz média helyzete barátságosnak tűnhet, 
de a sajtó munkakörülményei ott is tekintélyelvűségen alapszanak. Két fontosnak mondható, 
Magyarország szempontjából releváns jellegzetessége az orosz sajtónak a már Moldávia kapcsán 
említett újságíró-politikus/üzletember megállapodások természetessége és a külföldi 
médiatulajdonlás szigorú korlátozása.  

Az előbbi jelenség sok orosz újságíró szemében az egyetlen mód arra, hogy a Kremltől független 
újságírást életben tudják tartani, ami európai szemmel semmiképp sem tekinthető független 
újságírásnak. Egy terepkutatás keretében Svetlana Pasti54 által írt esettanulmányból kiderül, hogyan 
alakulhat át az újságírói függetlenség fogalma egy tekintélyelvű rendszerben. Oroszországban sok 
újságíró tekint saját „watchdog” szerepére az orosz médiakörnyezet miatt speciális módon. 
Értelmezésük szerint az újságíró szerepe, hogy ellenőrizze azokat a gazdasági és politikai szereplőket, 
akikkel az újságíró kevésbé ápol jó viszonyt. Míg azoknak, akikkel együttműködik, szerződéses alapon 
információt és megjelenési felületet biztosít, amit röviden „jeansa”-ként definiálnak (fizetett 
publikációk, annak hirdetés jellegét elhallgatva).  

                                                           
53 Dobek-Ostrowska obeGobek-Os, Democracy and media in Central and Eastern Europe 25 years on. 
54 Svetlana Pasti, „A passion for Robin Hood: a case study of journalistic (in)dependence in Russia”, in 
Democracy and media in Central and Eastern Europe 25 years on, Frankfurt am Main : Peter Lang, 2015, Studies 
in communication and politics: 4, é. n. 



15 

Szerintük ez a legmegfelelőbb és egyetlen módja annak, hogy gazdaságilag fenntartsák 
szerkesztőségeiket a jelenlegi, teljes állami kontroll alatt álló médiakörnyezetben. A 
szerződés/kereskedelem alapú hírszolgáltatás teljesen általánossá vált az orosz sajtóban, még az orosz 
közlöny is fix árakkal dolgozik megjelenési felület igénylése esetén.  

Azon felül, hogy az orosz sajtó legnagyobb szegmense teljesen a Kreml ideológiai befolyása alatt áll, a 
külföldi tulajdonosi viszonyok is központi szabályozás tárgyává váltak, amely további gátakat szab az 
orosz szabad sajtó számára. Egy 2016-os törvény értelmében minden médium esetében maximum 20% 
lehet a külföldi tulajdonosok aránya; a törvény hatálybalépése óta a külföldi cégek vagy elhagyták az 
országot, vagy átadták többségi tulajdonrészüket orosz kezekbe.55   

A régió országaiban észlelhető tendenciák fontos tanulságokkal bírnak Magyarország 
médiahelyzetének jövőjére nézve. Ahhoz, hogy ezt alátámaszthassuk, a következő fejezetben 
Magyarország rövid médiatörténeti áttekintése után a jelenlegi helyzetet és annak sajtószabadságra 
gyakorolt hatását mutatjuk be részletesebben.  

MÉDIATÖRTÉNET ÉS GYARMATOSÍTÁS MAGYARORSZÁGON 
A második és különösen a harmadik Orbán-kormány alatt a média gyarmatosításának feltételei szinte 
teljes egészében megvalósulnak:  

• a Fidesz gyakorlatilag egypárti kormányként vezeti az országot,  
• a kormány élén egy a pártja és a személye elleni kritikát élből elutasító vezető áll.  

A kormánypárt legfőbb politikai stratégiája, hogy a magyar társadalmat kettéválasztja „nemzeti” és 
„nemzetellenes” csoportokra, előbbi képviselőjeként pedig egyedül a kormánypárt és annak támogatói 
léphetnek fel. Ezt a stratégiát hajtja végre a kormánypárt a nyilvánosságban is, a média nemzeti kézbe 
vételére hivatkozva foglalja el a sajtóorgánumokat. Ezzel párhuzamosan a másik felet, az ellenzéket a 
kormányoldal igyekszik fokozatosan elzárni a médiaerőforrásoktól, ezzel drasztikusan csökkentve az 
ellenzék által elérhető választók számát. Ennek a folyamatnak kulcsmomentuma volt a megyei lapok 
teljes piacának átvétele. Ezt az akadályt egyelőre csak a közösségi médiát kiválóan használó56 és a 
szavazóit más módon is mozgósítani képes Jobbik tudta részben megkerülni. Mindezek következtében 
Magyarország vált az egypárti kolonizáció mintapéldájává.57  

A magyar média mára kialakult helyzete 1986-tól kezdve számos kulcsfontosságú esemény 
eredménye. Magyarországon a média „felszabadítása” 1986-ban indult el, ekkor került a köztelevízió 
élére a közvetítéseket radikálisan átalakító Aczél Endre, elindult az első kvázi-kereskedelmi rádió, 
valamint az önkormányzatok sorra indítottak el helyi tévécsatornákat. Magyar újságírók gyakran a 
sajtószabadság „aranykoraként” emlékeznek vissza az 1980-as évek végére, az 1990-es évek elejére: a 
régi rendszer politikai elitje ekkorra már nem volt elég erős az újságírók irányításához, míg az új elitnek 
még nem volt meg az akarata vagy ereje ehhez.58  

  

                                                           
55 „Russia Profile”, BBC News, 2017. április 25., szak. Europe, http://www.bbc.com/news/world-europe-
17840134. 
56 Andrea Pirro, The Populist Radical Right in Central and Easter Europe (UK: Routledge, 2015). 
57 Zielonka, Media and Politics in New Democracies: Europe in a Comparative Perspective. 
58 Bajomi-Lázár, Party colonisation of the Media in Central and Eastern Europe. 



16 

A médiapiaci liberalizációt követően a multinacionális cégek Magyarországon is megjelentek, a 
gazdasági válságig pedig a reklámpiac is folyamatosan bővült. Az első szabad választások során és után 
a magyar politikai rendszer ideológiailag polarizálódni kezdett.59 Ugyan névileg minden politikai erő, 
beleértve a keresztény-konzervatív Magyar Demokrata Fórumot (MDF) is támogatta a 
sajtószabadságot és a BBC-hez hasonló közmédia létrejöttét, a kormánypárt formálisan és informálisan 
is beavatkozott a médiapiacon az állítólagos balliberális hegemónia megtörése érdekében: új 
kormánypárti lapok indultak, új köztelevízióadót indított, valamint hosszas csatározás után lecserélte 
a közmédia korábbi vezetőit is, mindezt azzal az indokkal, hogy a médiának a választásokon többséget 
szerzett pártot kell szolgálnia.60  

A köztévé – köszönhetően annak, hogy 1996-ig az Országgyűlés nem fogadott el az országos 
kereskedelmi adók működését lehetővé tevő törvényt – különösen fontos szerepet játszott a magyar 
politikai életben, így kiemelkedő fontosságú volt az is, hogy a köztévé élén történt csere következtében 
az 1994-es választási kampány során a Magyar Televízió esti hírműsorában a hírek 64 százaléka 
tűntette fel az MDF-et semleges vagy pozitív színben.61  

Ennek ellenére a Magyar Szocialista Párt (MSZP) megnyerte a választást, Horn Gyula pedig a Szabad 
Demokraták Szövetségével (SZDSZ) alakíthatott koalíciós kormányt. A Horn-adminisztráció szintén 
beavatkozott a sajtó működésébe, a közmédia vezetőit például az ellenzékkel való konzultáció nélkül 
váltotta le.62 Az új kormány beavatkozása azonban nem volt olyan széleskörű, mint az MDF idejében, 
a Duna Tévé még a konzervatív kormány által kinevezett feje a helyén maradhatott, és a Posta Bankon 
keresztül több konzervatív újság, például a Magyar Nemzet is állami támogatáshoz jutott.63  

A Horn-kormány fogadta el a magyarországi médiapluralizmus szempontjából meghatározó 1996-os 
médiatörvényt, és tette mindezt széles parlamenti konszenzussal.64 E törvény nyomán „szűnt meg a 
közmédia pártállamból örökölt monopóliuma”, a televíziózás és rádiózás piacán pedig csak ekkor 
történt meg a „média tényleges rendszerváltása”.65 A pozitív hatások mellett azonban a kritikusok 
megjegyzik, hogy a törvény által létrehozott, a parlament által kinevezett tagokat felvonultató 
felügyeleti szerv nemhogy nem csökkentette a közmédiára nehezedő politikai nyomást, de 
intézményesítette is azt. Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) tagjait négy évre választották, 
és minden parlamenti képviselőcsoport jelölhetett egy-egy tagot, az ORTT elnökét pedig a köztársasági 
elnök és a miniszterelnök együttesen jelölte.66 Ezzel az 1996-os médiatörvény egy 
hatalommegosztáson alapuló médiafelügyeleti szervet hozott létre, amely elméletben biztosította, 
hogy a médiapiacot – beleértve a közmédiát – nem tudta egyetlen párt a saját kizárólagos irányítása 
alá vonni, ezzel pedig a médián belüli véleménypluralizmus biztosítottá vált. 

                                                           
59 Uo. 
60 Uo. 
61 András Lánczy és Patrick H. O’Neil, „Pluralization and the Politics of Media Change in Hungary”, in Post-
communism and the Media in Eastern Europe (Lopndon: Frank Cass, 1997). 
62 Bajomi-Lázár, Party colonisation of the Media in Central and Eastern Europe. 
63 Lánczy és O’Neil, „Pluralization and the Politics of Media Change in Hungary”. 
64 Bajomi-Lázár, Party colonisation of the Media in Central and Eastern Europe. 
65 Gabriella Cseh és Miklós Sükösd, „A törvény ereje. A médiatörvény értékelése felé (Médiakutató)”, elérés 
2017. augusztus 22., http://www.mediakutato.hu/cikk/2001_01_tavasz/06_a_torveny_ereje. 
66 Origo, „A sértett embereket és a tényfeltárókat is segítené a Fidesz médiacsomagja”, http://www.origo.hu/, 
elérés 2017. augusztus 22., http://www.origo.hu/itthon/20100611-sajtotorveny-javaslatot-nyujtottak-be-
fideszes-kepviselok.html. 



17 

A törvény következtében a magyar média a nagy pártok közötti alkuk terepévé változott: a 
kereskedelmi tévék számára kiírt frekvenciatenderen a TV2 mellett az az RTL Klub nyert, amely – ahogy 
később az Alkotmánybíróság megerősítette – formai hibás pályázatot adott be. Mindezt annak 
ellenére, hogy az SZDSZ-kötődésűnek mondott TV3 hárommilliárd forinttal többet ajánlott a 
koncesszió elnyeréséért.67  

Bajomi-Lázár Péternek egy magas rangú SZDSZ-es képviselő azt állította, a televíziós frekvenciapályázat 
nyertesei egy MSZP-Fidesz alku keretében születtek meg 1997-ben, így akarták visszaszorítani a 
szabaddemokraták állítólagos befolyását a média felett. A köztelevízión sugárzott műsorok 
gyártásának kiszervezéséből a nagy pártokhoz köthető üzletemberek gazdagodtak.68  

Két további jellemző alku a 2010 előtti időszakból: a 2007-es médiatörvény a műsorterjesztés és a 
digitális átállás szabályairól előírta, hogy a műsorterjesztésért felelős Antenna Hungária két, legalább 
négy éve működő hírcsatornát sugározzon, ennek pedig éppen két tévétársaság felelt meg: a Fidesz-
közeli (Simicska Lajos médiabirodalmához tartozó) Hír TV és a baloldali ATV. A 2009-es országos 
rádiófrekvencia tender is hasonló eredményekkel zárult: a Puch László volt MSZP-pénztárnokhoz 
köthető Neo FM és a Simicska-féle Class FM sugározhattak országos frekvencián.69 A Neo és a Class FM 
pályázatait a bíróság formailag hibásnak ítélte, de hasonlóan az RTL Klub esetéhez, az ORTT döntése 
nem változott meg.  

Az 1996-os médiatörvény és a 2010 közötti időszak alatt több a médiát is érintő politikai 
kommunikációval kapcsolatos változás is végbement: a magyar politikai elit rájött, hogy a kereskedelmi 
tévéken elérik azokat a választókat, akik nem néznek kifejezetten politikai műsorokat, ezért nemcsak 
a kereskedelmi adók híradóiban, de bulvárlapokban, bulvárműsorokban is szerepelni kezdtek.70 

A média Magyarországon 2010 után  

A pártok 1996 és 2010 között az alkukényszer miatt egy a sajtószabadságot serkentő, plurális 
médiarendszert építettek fel Magyarországon,71 2010 után azonban a kétpárti politikai rendszer 
felbomlásával a médiapluralizmus helyzete is veszélybe került. Hatalomra kerülése után a Fidesz – a 
korábbi kormányokkal ellentétben – ideológiai alapon igyekszik megosztani a magyar közvéleményt, 
ennek érdekében pedig elfordult a nyugati mintájú politikai marketingtől, és visszatért a nyílt 
propaganda eszközeihez.72 Többek között a manipulált információk terjesztésének megkönnyítése 
miatt volt szüksége a második Orbán-kormánynak egy kétharmados médiatörvényre: az ez által 
felállított Médiatanács és az alá tartozó Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a teljes 
nyilvánosság felügyeletéért felel. A testületek minden egyes tagját a Fidesz jelölte és választotta meg, 
az ellenzék tiltakozása ellenére.73  

  

                                                           
67 Bajomi-Lázár, „Hungary”, in Party Colonisation of the Media in Central and Eastern Europe (Budapest: Central 
European University Press, 2014). 
68 Uo. 
69 Rényi Pál Dániel, „Egy megszállt hatóság, ami nélkül nem épülhetett volna ki az Orbán-rendszer”, 444, 2017. 
augusztus 28., https://444.hu/2017/08/28/egy-megszallt-hatosag-ami-nelkul-nem-epulhetett-volna-ki-az-
orban-rendszer. 
70 Bajomi-Lázár, „Hungary”. 
71 Uo. 
72 Uo. 
73 Rényi Pál Dániel, „Egy megszállt hatóság, ami nélkül nem épülhetett volna ki az Orbán-rendszer”. 



18 

Míg az NMHH a törvényben homályosan megfogalmazott vétségek miatt komoly büntetéseket szabhat 
ki a kormánykritikus médiumokra, addig hathatós segítséget nyújtott egy a kizárólag a Fidesz üzeneteit 
terjesztő, kormányzati irányítású médiabirodalom kiépítésében.74 Ezt 2010 és 2015 között Simicska 
Lajos médiabirodalma fémjelezte. Simicska és Orbán 2015. február 6-ai G-napként elhíresült szakítása 
után pedig több kormányközeli üzletember segítségével épült ki egy új, a kormány által irányított 
sajtóbirodalom. Ezek jelentős részét – beleértve a Lokált, a Ripostot, az Origot és a TV2-t is – az 
informális miniszterelnöki főtanácsadó Habony Árpád és a kabinetminiszter Rogán Antal központilag 
vezérli.  

A Médiatanács 2011-es határozata alapján a Médiatanács elnöke dönt arról, milyen lapfúziós 
kezdeményezések kerülhetnek a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elé engedélyezésre,75 ezzel a 
hatáskörrel pedig nagyon komoly befolyása van a kormánypártnak a médiapiacra: a kormánynak 
kellemetlen médiapiaci fúziókat megakadályozhatja vagy feltételeket támaszthat azokkal 
kapcsolatban, míg a pártnak kedves egyesüléseket a tanács döntései segítségével a többnyire 
bürokratikus akadályok tömegeit felvonultató Magyarországon soha nem látott sebességgel 
biztosíthatja. A Médiatanács az Axel Springer és a Ringier fúzióját három évig akadályozta, majd miután 
a felek túladtak a Népszabadságon és a vidéken továbbra is népszerű megyei napilapokon, a hatóságok 
engedélyezték a két külföldi cég egyesülését.76 A német és svájci cégek esetében a kialakuló 
médiakoncentráció médiapluralizmusra gyakorolt negatív hatása miatt aggódó felügyeleti szerv 
azonban szó nélkül engedélyezi a jelenleg majdnem 200 médium felett ellenőrzést gyakorló Orbán-
közeli Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester újabb és újabb médiapiaci vásárlásait77, ahogy Andy Vajna 
filmügyi biztos teljes hatalomátvételét is a rádiós piacon.78 

A kormány a Médiatanácson felül a kormányzati hirdetéseken keresztül is igyekszik alakítani a 
médiapiacot – amivel szintén hatást gyakorol a médiapluralizmusra. Az említett 2009-es 
rádiófrekvencia-alku alapján két rádió, egy szocialista és egy Fidesz-kötődésű fedte le az országos 
rádiós piacot. Ezt az alkut a 2010-es hatalomátvétel után a Fidesz az állami cégek reklámköltéseinek 
átirányításával mondta fel: a Szerencsejáték Zrt. és a Magyar Villamos Művek (MVM) minden 
hirdetését a Class FM-hez irányította, Puch László Neo FM-je adósságba sodródott, a Médiatanács 
pedig emiatt felfüggesztette sugárzási jogát, monopolhelyzetbe hozva a Simicska-féle rádiót az 
országos színtéren.79 Később ugyanez a médiahatóság szorította ki Simicska Class FM-jét a rádiós 
piacról – bizonyítva, hogy a Médiatanács az éppen aktuális kormányzati preferenciák alapján dönt a 
lényeges kérdésekben. Tény, 2010 előtt az  állami hirdetések szintén a kormányközeli médiához 
húztak, de a költségek döntő többsége a piaci alapon legnépszerűbb médiumokat birtokló 
multinacionális cégekhez vándorolt, és a Fidesz-közeli média is kapott egy-egy szeletet a tortából.80 

                                                           
74 Uo. 
75 Uo. 
76 „Egyesülhet a Ringier és az Axel Springer Magyarországon”, elérés 2017. augusztus 28., 
https://www.mediapiac.com/marketing/Egyesulhet-a-Ringier-es-az-Axel-Springer-Magyarorszagon/110652/. 
77 „Most is szerzett egyet, már majdnem 200 újságja van Mészáros Lőrincnek”, 24.hu, 2017. július 3., 
http://24.hu/kozelet/2017/07/03/most-is-szerzett-egyet-mar-majdnem-200-ujsagja-van-meszaros-lorincnek/. 
78 „Régi rádiósokat lehetetleníthetnek el Vajna kedvéért”, 24.hu, 2017. szeptember 4., 
http://24.hu/media/2017/09/04/regi-radiosokat-lehetetlenithetnek-el-vajna-kedveert/. 
79 Rényi Pál Dániel: „Egy megszállt hatóság, ami nélkül nem épülhetett volna ki az Orbán-rendszer”, 444.hu, 
2017. augusztus 28., https://444.hu/2017/08/28/egy-megszallt-hatosag-ami-nelkul-nem-epulhetett-volna-ki-
az-orban-rendszer. 
80 „Állami hirdetések Magyarországon 2006-2016”, Mérték, elérés 2017. augusztus 28., 
https://mertek.atlatszo.hu/allami-hirdetesek-magyarorszagon-2006-2016/. 



19 

Ezzel szemben 2010 után Simicska Lajos médiabirodalma egy ponton, 2013 júliusában az állami 
hirdetések több mint felét nyerte el, 2016 decemberében pedig – bő másfél évvel a G-nap után – 
ugyanez a médiaportfólió már csak az állami reklámköltés 0,32 százalékát érdemelte, míg egyéb 
kormányközeli érdekeltségek 63 százalék felett részesültek a kiadásokból.81  

Ekkora különbség a Simicska-médiumok elérésében biztosan nem volt: a kormány és az állami cégek 
tehát elsősorban nem piaci alapon hirdetnek azzal a céllal, hogy a lehető legtöbb választópolgárt 
elérjék, hanem a kormányközeli, önerőből megélni nem tudó kormányzati irányítású médiumok 
felhízlalására és a versenytársak megfojtására használják az indirekt állami támogatások rendszerét.  
Ha pedig nem marad a piacon kritikus hangvételű média, akkor előbb-utóbb az Orbán-kormány az 
előbbi célkitűzést is teljesítheti, ebben az esetben ugyanis a választók csak a kormány hirdetéseivel 
teletűzdelt termékeket fogyaszthatnák. Bizonyítja ezt az is, hogy az RTL Klubon 2014 után a kormány 
alig hirdetett, annak ellenére, hogy az a legnézettebb kereskedelmi televízióadó Magyarországon.82 

A Mérték Médiaelemző Műhely tanulmánya szerint az állami preferenciákat a kormányzattal jó 
viszonyt ápolni kívánó magánvállalkozások is követik. Egy interjúalany például arról számol be, hogy 
magáncégek gyakran „kiegyensúlyozott költésre” kérik a megbízott médiaügynökségeket, tehát 
azoknak jobboldali lapban is hirdetni kell, akkor is, ha az szakmailag nem indokolt.83 Így a 
kormánykritikus média nem csak állami, de részben magánhirdetésektől is elesik, ez pedig erősíti az 
öncenzúra vagy lágy cenzúra jelenségét: a tulajdonos felől érkező nyomás miatt („azt csináltok amit 
akartok […] de így kevesebb lesz az állami hirdetőnk is, ezért jövőre két újságíróval kevesebbel kell 
számolnotok”)84 az újságírók kénytelenek elkerülni a potenciális konfliktusokat. 

A Fidesz az adórendszert és más pénzügyi eszközöket is bevetett a magyar médiastruktúra átalakítása 
érdekében: eredetileg az RTL Klubra szabta a kormány a sávos reklámadót, egyedül a német cég került 
volna ugyanis a 40 százalékos adósávba.85 A később bevezetett egysávos, 5,3 százalékos adó már az 
egész médiapiacot sújtotta, ezt a kormány 2017-ben 7,5 százalékra emelte. A Magyar Lapkiadók 
Egyesülete és a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete is ellenezte az emelést, mivel a magyar 
médiaszektor átlagos profitrátája 2-3 százalék körül van, a magasabb adókulcs lenullázza több médium 
profitját is, ezért újabb termékek szűnhetnek meg és újabb újságírókat bocsáthatnak majd el.86  

Az új médiatörvény a közmédia adóit egy tulajdonos, a Közmédia Alapítvány alá terelte, melynek 
igazgatótanácsában biztosított a kormánypárti többség, valamint az állami hírügynökség, az MTI 
működése is a Fidesz irányítása alá került.  

  

                                                           
81 Uo. 
82 Domschitz Mátyás, „Az állam alig hirdet az RTL-en, pedig ők a legnézettebbek”, 2017. május 9., 
http://index.hu/kultur/media/2017/05/09/az_allam_alig_hirdet_az_az_rtl-en_pedig_ok_a_legnezettebbek/. 
83 Médiaelemző Műhely Mérték, „Szelíden foglyul ejteni: Lágy cenzúra és az állam szerepe a magyar médiában” 
(Wan-Ifra, 2013), http://mertek.eu/sites/default/files/reports/soft_censorship_magyar_web_0.pdf. 
84 Uo. 
85 „Gazdaság: RTL: A kormány tönkre akarja tenni a csatornát - HVG.hu”, elérés 2017. augusztus 28., 
http://hvg.hu/gazdasag/20140602_RTL_a_kormany_tonkre_akarja_tenni_a_csato. 
86 Csarnó Ella, „A 7,5 %-os reklámadó végleg ellehetetleníti a magyar médiumokat”, 2017. május 3., 
http://index.hu/gazdasag/2017/05/03/magyar_lapkiadok_egyesulete_magyarorszagi_tartalomszolgaltatok_eg
yesulete_reklamado_adoemeles/. 



20 

Az Alapítvány alá tartozó adók mind a kormányhoz lojális személyek irányítása alá kerültek, ezzel pedig 
biztosított a kormánypárt minden korábbit felülmúló túlsúlya a közmédiában: a jobboldali MDF-
kormány alatt az 1994-es választási kampányban a hírek 64 százaléka tűntette fel pozitív vagy semleges 
színben a kormánypárt képviselőit, 2010 őszén ez a szám a közmédia késő esti hírműsorában 83 
százalékra nőtt87, a 2016. őszi kvótanépszavazási kampányban a hírcsatornává alakított M1-en a 
műsoridő 95 százalékában tükröződött a kormánypártok véleménye.88 

Mivel a köztévé 1994-ben még létező monopóliuma megszűnt és a G-nap után a Simicska-média is 
elveszett a Fidesz számára, valamint az internetes portálok terjedése is szükségessé tette, a kormány 
létrehozta a már említett kormányzati irányítású médiaportfóliót, amelybe országos lapok és a megyei 
napilapok teljes piaca, az egyetlen ingyenesen terjesztett budapesti napilap, a korábban legnépszerűbb 
internetes portál és egy kereskedelmi tévéadó is beletartoznak. Ez egy nem a kormányzat tulajdonában 
lévő, hanem annak irányítása alatt álló médiabirodalom, ez a különbség pedig kiemelkedően fontos: a 
kormány – mivel a kormányzati propagandagépezethez tartozó orgánumok névleg más és más személy 
tulajdonában állnak – nyugodtan hivatkozhat a médiapluralizmus bizonyítékaként a magyar média 
tulajdonosi struktúrájának látszólagos diverzifikáltságára. A kormány helyzetét könnyíti az is, hogy 
szükség esetén elhatárolódhat a kormányzati irányítású médiában megjelent tartalmaktól. A többek 
közt Habony Árpádhoz és Mészáros Lőrinchez köthető – a Simicska-médiát váltó – óriási és egyre 
duzzadó médiabirodalom azonban csak látszólag független az Orbán-kormánytól: az ide tartozó 
sajtóorgánumok vezetői időszakonként találkoznak egy a kormányzati kommunikációban is szerepet 
vállaló háttérstábbal, a kormányzati irányítású médiaorgánumok itt tudják meg, hogy a következő 
időszakban mik a hangsúlyozni kívánt kormányzati üzenetek, és kik ellen kell lejáratókampányt 
indítani.89 A kormányzati üzeneteket így a köztévé, az MTI és a kormányközeli média is egységesen 
közvetíti. Minden orgánumnak megvan a helye a rendszerben, a Lokál feladata például a 
propagandacikkek bulváros, rövid, közérthető tálalása.90 A megyei lapok piacán a Mészáros Lőrinchez, 
illetve Andy Vajna kormánybiztoshoz köthető érdekeltségek több mint 4 millió választót érnek el, 
emellé pedig a kormányzati irányítású médiabirodalom magában foglalja a második legolvasottabb 
országos bulvárlapot, a Borsot is91 – ez utóbbi a Story Magazinnal karöltve biztosítja, hogy a 
kormánypárti politikusok jó színben tűnnek fel a közéleti híreket nem olvasó választópolgárok előtt. 

A Mérték Médiaelemző Műhely tanulmányának interjúalanyai kifejtik, hogy a kormányzati irányítású 
sajtónál a cenzúra és az öncenzúra sem ismeretlen jelenségek.92 A megkérdezett újságírók arról 
számoltak be, cikkeiket gyakran szó nélkül írják át főnökeik, de az is előfordul, hogy a vezetőség 
egyszerűen nem jelenteti meg egyes újságírók írásait – ez pedig akár annak is lehet az előjele, hogy 
valakitől hamarosan megválik majd a munkáltató.  

                                                           
87 Bajomi-Lázár, „Hungary”. 
88 Kovács Bálint, „Nehéz elhinni, mennyire elfogult volt a köztévé és a TV2 a kampányban”, 2016. október 5., 
http://index.hu/kultur/media/2016/10/05/nehez_elhinni_mennyire_elfogult_volt_a_kozteve_es_a_tv2_a_kam
panyban/. 
89 „»Ha mondanak valamit, azt megteszed«”, elérés 2017. augusztus 28., http://www.es.hu/cikk/2017-05-
12/marias-leonard/ha-mondanak-valamit-azt-megteszed.html. 
90 „Nyilvánosság helyett propaganda: Lágy cenzúra a magyar médiában 2016.” (Mérték Médiaelemző Műhely, 
2016), http://mertek.eu/wp-content/uploads/2017/05/MertekFuzetek11-1.pdf-1.pdf. 
91 Sajó Dávid, „A Fidesz szépen felfalta a bulvárt”, 2017. október 2., 
http://index.hu/kultur/media/2017/10/02/fidesz_lapcom_bulvar_mediapiac_bors_blikk_ripost/. 
92 „Nyilvánosság helyett propaganda: Lágy cenzúra a magyar médiában 2016.” 



21 

Az újságírói autonómia tehát ezeknél a sajtótermékeknél erősen korlátozott, sőt, a kormányzati 
kontroll segítségével a kiegyensúlyozottságra és a szakmaiságra irányuló törekvéseket is elfojtják. A 
kormányközeli médiabirodalomnál dolgozó újságírók öncenzúrát is gyakorolnak: a Mérték 
Médiaelemzőnek nyilatkozó források szerint a vezetőség gyakran egyértelmű utalásokat tesz az ott 
dolgozóknak arról, miről kell vagy nem kell írni, valamint számon tartják az újságírók lojalitását. Az 
ebben a közegben dolgozó újságírók tehát a saját egzisztenciájukat kockáztatnák azzal, ha 
megpróbálnák figyelembe venni az újságírás szakmai és etikai követelményeit. Az újságírók ezért 
komoly önkorlátozásokkal élnek a témaválasztás területén, és tartózkodnak a kormánynak kellemetlen 
hírek megírásától is.93 A beszámolók szerint a kormányzat által irányított szerkesztőségekben vannak, 
akik megtanulják, hogyan kell írni, és vannak, akik valóban azonosulnak a kormánypárttal. Az egyik 
interjúalany szerint például ő úgy tekint a munkájára, mintha egy üzletben dolgozna, ahol szintén van 
üzletszabályzat, ami előírja, mit hogyan kell csinálni.94 A tulajdonos-újságíró viszony a magyar 
médiában tehát az előbbi javára egyoldalú, a szakmai megfontolások a háttérbe szorulnak a 
médiatulajdonosok döntéseivel és céljaival szemben. A magyar tulajdonosi hozzáállásra jó példa a 
Zoom.hu-t létrehozó Tarjányi Péter, aki a elmondása szerint levetetett egy a főszerkesztő által élesített 
sajtószemlét a saját „érzelmi” döntése alapján, majd a Magyar Nemzetnek kijelentette, „Ha akarnám, 
csak hétfőn, szerdán és pénteken jelennének meg cikkek az oldalon, mert ez az én újságom. Feltehetek 
és levehetek anyagokat, senki sem tudja megakadályozni.”95  

A KORMÁNY ÁLTAL IRÁNYÍTOTT MÉDIA MŰKÖDÉSE  
1. A Médiatanács és az NMHH – a törvényhozás szintjén a kormánypárt felállított egy teljhatalmú 

kormányvezérlésű felügyeleti szervet a médiapiac és a médianyilvánosság irányítására, amely 
a kormány számára kiemelkedően fontos ügyekben minden esetben a Fidesz felé húz, de a 
függetlenség látszatának érdekében időnként megbünteti a kormányzati irányítású 
médiabirodalomhoz tartozó orgánumokat is.96 A Médiatanácson keresztül a kormány 
beleszólhat a médiapiaci folyamatokba anélkül, hogy közvetlenül kellene beavatkoznia: a 
Médiatanács névleg független intézmény, a szó legszorosabb értelmében tehát semmilyen 
folyamat sem történik a kormányzat utasítására.  

2. Gazdasági nyomás – a parlamenti többség segítségével a Fidesz anyagi nyomás alá helyezheti 
a még független médiumokat, például a reklámadó növelésével, ami alkalmas arra is, hogy 
multinacionális vállalatokat „meggyőzzön” magyarországi médiatulajdonuk eladásáról. A 
maradék profitjuktól is megfosztott médiumoktól elbocsátott újságírók – hasonlóan azokhoz, 
akik munkaadóját kormánypárti üzletemberek vásárolták meg – saját anyagi biztonságuk 
megteremtése érdekében csatlakozhatnak az egyre duzzadó kormányzati irányítású 
médiabirodalomhoz.  

  

                                                           
93 Uo. 
94 Uo. 
95 „Tarjányi Péter: A lázadást mindig le fogom verni”, MNO.hu, 2017. szeptember 21., 
https://mno.hu/belfold/tarjanyi-peter-a-lazadast-mindig-le-fogom-verni-2417981. 
96 Rényi Pál Dániel, „Egy megszállt hatóság, ami nélkül nem épülhetett volna ki az Orbán-rendszer”. 



22 

3. Álpluralizmus – tekintve, hogy a kormányzat által irányított sajtó a Fidesz központi vezérlése 
alá tartozik, a kormány pluralizmussal kapcsolatos hivatkozásai sem állják meg a helyüket. A 
médiapiacon a „nemzeti” (azaz kormányközeli) tulajdonú média többségben van, tartalmaik 
pedig szinte teljesen egységesek, különösen a kormány által kiemelt fontosságúként kezelt 
politikai lejárató hadjáratok során.97 Az Orbán-kormány figyel arra, hogy a számára kritikus 
rétegeket elérje médiájával: a megyei napilapok piacán a kormánypárt teljes monopóliumot 
élvez, még akkor is, ha a lapoknak névleg négy különböző tulajdonosuk van98, ezek a lapok 
pedig sokaknak vidéken az egyetlen hírforrást jelentik, míg a közmédia ingyenesen elérhető 
portfóliója sok család számára szintén az egyetlen elérhető közélettel foglalkozó adó. A 
bulvárhíreket közlő Ripost és az ingyenes Lokál, valamint a nagy sportesemények alatt a 
köztévé sportadóján bevágott egyperces hírblokkokkal a kormánypárt elér olyan választókat 
is, akiket máskülönben nem tudna megszólítani.  

A média egypárti gyarmatosítása tehát Magyarországon 2010 után nagyrészt végbement, hiszen a 
kormánypárt műsoridőt, frekvenciákat, pénzügyi forrásokat csatornázott át a hozzá lojális rétegekhez, 
hogy azok segítségével juttathassa el saját politikai üzenetét a választóknak, és erre az ellenzéktől a 
lehető legnagyobb mértékben megtagadja a lehetőséget. A folyamat azonban egyelőre nem fejeződött 
be, a Fidesz és a hozzá köthető üzletemberek felvásárlásainak több médium ellenáll, főleg az online 
portálok és a hetilapok piacán: az időközben Simicska Lajos érdekeltségébe kerülő Index, a jelenleg 
legolvasottabb online portál, még nem került a kormány irányítása alá, a jellemzően relatív alacsony 
olvasottságú hetilapok piacán pedig eddig csak a korábban nívós Figyelőt kebelezte be a kormányzat 
által kontrollált médiabirodalom. A politikai napilapok piacán szinte teljes a kormánypártok irányítása, 
itt egyedül a Simicska-féle Magyar Nemzet, illetve az egyes hírek szerint a kormányzati hirdetésekért 
cserében irányított ellenzéki lapként működtetett Népszava99 maradtak viszonylag függetlenek. Ezek 
a napi- és hetilapok, a legnagyobb magyar kereskedelmi tévécsatorna és az online híroldalak egy rétege 
az, amely még közvetíteni tudja a kormánykritikus hangokat.  

2010 után a Fidesz egy már alapjaiban meglévő médiastruktúrát alakított át úgy, hogy az erőviszonyok 
neki kedvezzenek. A magyar médiapluralitás az MSZP és a Fidesz közötti alkukényszernek és nem a 
sajtószabadság mellett elkötelezett magyar politikai elitnek köszönhetően maradhatott fent 2010 
előtt, még akkor is, ha számításba vesszük, hogy az MSZP 1996-ban a saját döntése nyomán egyezett 
meg az ellenzékkel a médiatörvényről.  

Ennek oka lehetett a liberális koalíciós partner nyomása100, vagy az, hogy a szocialisták akkoriban 
elégedettek voltak a status quoval, így nem is állt érdekükben a rendszer drasztikus átalakítása és a 
centralizált tulajdonosi rendszer.101 A Fidesznek azonban a politikailag irreleváns kereszténydemokrata 
koalíciós partner nyomásával nem kellett számolnia, a párt ráadásul 2002 óta a status quo 
megdöntésére törekedett, a cselekvésre pedig lehetőséget biztosított az ellenzék meggyengülése és 
széttöredezése következtében létrejött kormányzati többség. 

  

                                                           
97 „Nyilvánosság helyett propaganda: Lágy cenzúra a magyar médiában 2016.” 
98 Rényi Pál Dániel, „Egy megszállt hatóság, ami nélkül nem épülhetett volna ki az Orbán-rendszer”. 
99 „Nyilvánosság helyett propaganda: Lágy cenzúra a magyar médiában 2016.” 
100 Bajomi-Lázár, „Hungary”. 
101 Uo. 



23 

A magyar médiában a rendszerváltás óta jellemző volt, hogy a demokratikus korporatista modellhez 
hasonlóan a magyar sajtóorgánumoknak inkább felismerhető „lejtése” van, nyíltan kevés termék 
vállalja pártszimpátiáját. 2010 előtt már az is látható volt, hogy a szocialista vagy liberális irányba 
elkötelezettebb média is egyre inkább kritikusan állt a hozzá ideológiailag közelebb álló pártokhoz; a 
balliberális táborhoz sorolt médiumok fontos szerepet játszottak az akkori kormány korrupciós 
ügyeinek feltárásában.102 Az új, a kormány által irányított médiabirodalom működése már inkább a 
polarizált pluralista rendszereket idéző pártsajtóra emlékeztet, azzal a különbséggel, hogy a magyar 
rendszerben szinte alig maradtak az ellenzéki véleményt hasonló módon közlő orgánumok – 
ellentétben például Görögországgal. A Fidesz lehetőségei birtokában drasztikusan növelte a saját 
befolyása, irányítása alatt álló, tehát a kormánypárt felé húzó sajtóorgánumok számát, ezek azonban 
egyes 2010 előtti baloldali társaikkal szemben nem tárják olvasóik elé a kormánypárt korrupciógyanús 
ügyeit. A központi Fidesz irányítás a valóságban gyakorlatilag a pártállami idők médiájának feladatát 
látják el, azaz a propaganda terjesztésével ideológiai alapon igyekeznek meghatározni a 
kormánypártnak kedvező egyetlen lehetséges igazságot, miközben a párt maga a már leírt 
módszerekkel igyekszik megtagadni politikai ellenfeleitől a lehetőséget üzeneteik közvetítésére.  

A magyar médiarendszerre 2010 előtt többek között Németországból is ismert külső pluralizmus volt 
jellemző, igaz, ez mára csak nyomokban maradt fenn. A magyar sajtó egy rétege elmozdult a belső 
pluralizmus irányába, ahol egy médiumon belül törekszenek a kiegyensúlyozottságra, ennek jeleit látni 
a Simicskához köthető médiában is, ahol a G-nap óta például a korábbi oroszbarát külpolitikai irány 
mellett megjelentek a nyugatpárti írások is, de az RTL Klub híradója és az online portálok egy része is 
erre törekszik. Dolgukat nagyban megnehezíti, hogy a Fidesz csak nagyon ritkán nyilatkozik a 
nemkívánatos sajtónak, a Simicska Lajoshoz köthető médiát pedig bojkottálják.103 Rogán Antal 
kabinetminisztériuma az Indexnek egyenesen kijelentette, hogy a miniszter „nem nyilatkozik a 
Simicska Lajos tulajdonában álló sajtóorgánumoknak”.104 A másik tábor pedig szintén hajlamos így 
működni, az MSZP például bejelentette, hogy a kormányzati irányítású médiával nem hajlandó 
kommunikálni - igaz ezt a döntéshez végül nem tartották magukat.105  

Az, hogy a magyar politikai elit rendszeresen eldönti, éppen kinek nem nyilatkozik, nem kedvez a 
szakmai alapon működő, a belső kiegyensúlyozottság követelményét szem előtt tartó újságírásnak. A 
belső kiegyensúlyozottság részleges megjelenése ellenére azonban a mai magyar sajtó többségének 
politikai orientációja továbbra is megállapítható, és jelen vannak a mediterrán országokból ismert, 
pártszimpátiáikat nem rejtegető médiumok is a magyar médiatérben, de nem csak a kormányzati 
oldalon: a Népszava erős szálakkal kötődik a szocialista párthoz, az Alfahír hírportál pedig vállaltan a 
Jobbikkal szimpatizál.  

  

                                                           
102 Bátorfy, „Az állam foglyul ejtésétől a piac fogvatartásáig: Orbán Viktor és a kormány médiamodellje 2014 
után”. 
103 „Bojkottálja a Simicska-médiát a Fidesz”, NOL.hu, 2015. március 16., http://nol.hu/belfold/bojkottalja-a-
simicska-mediat-a-fidesz-1522483. 
104 Miklósi Gábor, „Rogán Antal házhoz jött a pofonért”, 2017. augusztus 25., 
http://index.hu/velemeny/2017/08/25/rogan_simicska_sajto/. 
105 „Nyakó: Az MSZP nem nyilatkozik a Fidesz pártsajtójának”, MNO.hu, 2017. május 11., 
https://mno.hu/belfold/nyako-az-mszp-nem-nyilatkozik-a-fidesz-partsajtojanak-2398409. 



24 

A független újságírás kialakulását nehezíti tehát a politika hozzáállása az újságírókhoz. Ez a kormány és 
az ellenzék oldalán is az újságírók személye elleni támadásokhoz vezet. Jól ismert tény, hogy Orbán 
Viktor 2017-es tusványosi beszédében harcot hirdetett a független média ellen, de az ellenzéki 
pártoknak sincs szerénykednivalója ezen a téren. A korábban részben az MSZP pártalapítványa 
tulajdonában lévő Népszabadság dolgozói szerint szocialista politikusok nyomást gyakoroltak a lap 
szerzőire106 – ez pedig ha nem is olyan kiforrott módszer, mint a Fideszé, kétségbe vonja a szocialista 
párt elkötelezettségét a szabad, független sajtó mellett. Ezt az elkötelezettséget legjobban Szanyi Tibor 
szocialista EP-képviselő a Népszabadság szerkesztőségének címzett szavai foglalják össze: „kevésbé 
vagyunk érdekeltek abban, hogy a mi pénzünkön minket gyalázzatok”.107 A jobbikos Staudt Gábor 
pedig a Hír TV-ben háborodott fel a vele szembe ülő riporter kérdésén, amit a politikus „szakmailag 
rossznak” minősített.108 Az adó a nyíltan a Jobbikkal szimpatizáló Simicska Lajos érdekeltsége109, Staudt 
reakciója tehát utalhat arra, hogy baráti kérdéseket várna el a pártjával szimpatizáló tulajdonos 
adójától.110 Ezek az esetek azt mutatják, hogy nemcsak a kormány, de a két nagyobb ellenzéki párt is 
feltétlen lojalitást vár el a hozzájuk valamilyen szálon kötődő médiumoktól. 

A mediterrán országokhoz és részben az északi uniós tagállamokhoz hasonlóan a tények közlése 
Magyarországon is kiegészül az újságírók vagy még inkább a tulajdonosok világnézetének 
közvetítésével. Ezt erősítik meg a Mérték Médiaelemzőnek adott interjúk. Egy újságíró például arról 
számolt be, cikkeit munkahelye „arculata” és „megközelítése” alapján írja meg.111 A jelenleg egy 
kormányzati irányítású lapnak dolgozó újságíró szerint a „témaválasztásban és a témák 
prezentálásában alapvetően a politikai irányultságnak ki kell jönnie” és ez minden médiumnál így volt, 
ahol dolgozott.112 Ez a helyzet alapvetően nem különbözik a mediterrán országokban kialakult 
gyakorlattól.  

Görögországban 2000-ben például az újságírók 65 százaléka állította, hogy a főnökei beleavatkoztak a 
munkájába, míg 24 százalékuk számolt be arról, hogy önmagát cenzúrázta.113 Hallin és Mancini 
beszámol egy spanyol újságíróval készült interjúról, aki szerint a cikkeket attól függően kell megírni 
Spanyolországban, hogy melyik médiumnál dolgozik valaki.114 A magyar gyakorlat tehát alapjaiban nem 
különbözik például attól, ami Spanyolországban tapasztalható, a médiapluralizmus szempontjából itt 
inkább szintén az a fontos, hogy Magyarországon egy párt olyan erőfölénybe került, aminek 
segítségével a saját ellenőrzése alá tudta vonni a magyar sajtónyilvánosság döntő többségét.  

  

                                                           
106 Pál Dániel Rényi, „Cserealap - A népszabadság tulajdonosváltása” (Magyar Narancs, 2013), 
http://magyarnarancs.hu/belpol/cserealap-87319. 
107 Uo. 
108 „Staudt Gábor elszabadult”, Reflektor, elérés 2017. szeptember 15., 
http://reflektor.blog.hu/2017/08/15/staudt_gabor_elszabadult. 
109 HVG Kiadó Zrt, „Simicska a hvg.hu-nak: »Ez egy büdös bűnöző banda, amelynek el kell takarodnia«”, hvg.hu, 
2017. április 2., 
http://hvg.hu/itthon/20170402_Simicska_a_hvghunak_Ez_egy_budos_bunozo_banda_amelynek_el_kell_takar
odnia. 
110 „Staudt Gábor elszabadult”. 
111 „Nyilvánosság helyett propaganda: Lágy cenzúra a magyar médiában 2016.” 
112 Uo. 
113 Hallin és Mancini, Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. 
114 Uo. 



25 

A magyar kormány a médiapiaci folyamatoktól formálisan igyekszik távol tartani magát, a 
szerkezetalakító munkát névileg független intézmények és kormányközeli üzletemberek végzik. Jó 
példa erre a Népszabadság-ügy: a lapot Heinrich Pecina osztrák üzletember zárta be gazdasági okokra 
hivatkozva115, annak ellenére, hogy egy héttel a bezárás előtt a lap még új munkatársakat vett fel116, 
és az is árulkodó volt, hogy a Népszabadság online archívumát egyből lekapcsolták.117 A Fidesz viszont, 
mivel formálisan semmi közük nem volt az ügyhöz, kiadhatott egy közleményt, miszerint a lap „piaci, 
pénzügyi és alkalmassági” okokból szűnt meg. A magyar kormányok a rendszerváltás óta használják az 
állami hirdetéseket a magyar médiapiac szabályozására: 1994-ben a Horn-kormány felállása után a 
Pesti Hírlap állami hirdetései apadtak el, ami a lap bezárásához vezetett118, és a 2002 és 2010 közötti 
szocialista kormányok is a balra húzó médiumokat támogatták több állami hirdetéssel, amellett, hogy 
a költségek többségét piaci alapon osztották el.119 A baloldali kormányok az ellenzéki lapok egy részét 
felszínen tartották az állami reklámokkal, persze ebben is szerepet játszhatott az, hogy 2010 előtt még 
nem volt egy politikai szereplő sem monopolhelyzetben, tehát a Fidesz igényeire is tekintettel kellett 
lenni. Márpedig Magyarországon az állami támogatásokra szükség van egy médium fennmaradásához, 
mivel a magyar piac nem elég nagy és nem elég erős ahhoz, hogy a versenyszféra hirdetéseiből 
fenntartsa a Magyarországon működő médiumokat.120 Az önfenntartásra képtelen lapok direkt vagy 
indirekt állami támogatással történő életben tartása egyébiránt a nyugati médiarendszerekben is 
ismert és bevett gyakorlat, de ezeket a pénzeket leginkább az állami hirdetések elosztását szabályozó 
letisztult jogi kereteket nélkülöző országokban használhatják a kormányok nyomásgyakorlásra121. 
Magyarország is ezek közé az államok közé tartozik. Ezen a területen sem jelenthető ki, hogy a magyar 
médiarendszer magja átalakult volna, itt is leginkább a politikai erőviszonyok átrendeződéséről van 
szó.  

A magyar média rendszerváltás után kialakult struktúrájának az alapjai tehát 2010 után sem változtak 
meg drasztikusan, a Fidesz kétharmados erőfölényének köszönhetően azonban a kormánypárt 
kompromisszumkényszere megszűnt, a második Orbán-kormány pedig felállíthatott egy neki minden 
fontos helyzetben kedvező médiafelügyeleti szervet. A második és a harmadik Orbán-kormány az 
éppen kegyelt szerepben lévő kormányközeli üzletemberek felé irányuló erőforrástranszferek és baráti 
bankok segítségével tőkét teremtett egy kormány által irányított médiabirodalom felállításához, mely 
a korábbi rendszerrel ellentétben már inkább pártsajtóként működik. A kormányzati irányítású média 
legfontosabb újítása az, hogy a tartalmak teljesen központilag vezéreltek, az újságírók autonómiájának 
hiánya miatt pedig a kormányzatnak kényes ügyek felszínre kerülése ezekben a médiumokban kizárt.  

  

                                                           
115 „Pecina: a Népszabadság felfüggesztésének gazdasági okai vannak”, Világgazdaság, elérés 2017. augusztus 
29., https://www.vg.hu/vallalatok/pecina-a-nepszabadsag-felfuggesztesenek-gazdasagi-okai-vannak-476706/. 
116 „Nem a munkám, az életformám volt a Népszabadság”, HRPortal.hu hírportál, 2016. október 10., 
https://www.hrportal.hu//hr/nem-a-munkam--az-eletformam-volt-a-nepszabadsag-20161010.html. 
117 László Seres, „A Népszabadság és a fánkok helyzete a mai Magyarországon”, hvg.hu, 2016. október 17., 
http://hvg.hu/itthon/20161017_Nepszabadsag_fankok_mediahaboru_TV2_szervilizmus_cinizmus. 
118 Gábor Juhász, „Az országos minőségi napilapok piaca, 1990–2002 (Médiakutató)”, elérés 2017. augusztus 
29., http://www.mediakutato.hu/cikk/2003_01_tavasz/05_orszagos_minosegi. 
119 „Állami hirdetések Magyarországon 2006-2016”. 
120 Zielonka, Media and Politics in New Democracies: Europe in a Comparative Perspective. 
121 Hallin és Mancini, Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. 



26 

Ez a rendszer kísértetiesen hasonlít a Yehven Fedchenko által feltárt orosz modellre, bár 
Oroszországban a médiatér kormánypárti elfoglalásának folyamata lényegesen előrehaladottabb 
állapotban van. A Putyin-rezsim szintén kialakított egy közmédiából és kormányzati irányítású lapokból 
álló médiabirodalmat, amivel a közvélemény döntő többségét befolyásolni tudják, az ellenzéki 
hangokat teljesen elzárva a választóktól. Oroszországban Alexej Gromov helyettes elnöki kabinetfőnök 
az, aki „kiadja a parancsokat a főáramú médiának”, míg a médiában közvetített üzenetek 
megtervezésében részt vesznek az elnöki adminisztráció, a kormány és az Egységes Oroszország 
háttérstábjai122 – ezt a szerepet Magyarországon a Rogán-minisztérium emberei játszák el. A magyar 
és az orosz kormányvezérelt médiabirodalmak számára fontos az újságírók teljes lojalitása, ezt pedig 
többek között pénzügyi eszközökkel tudják elérni. A kormányzati irányítású médiában dolgozók így az 
elvártaknak megfelelően semmibe veszik a szakmai követelményeket, alkalmassá téve a 
kormányzathoz kötődő médiát a közel semmilyen valóságtartalmat nem tartalmazó álhírek 
terjesztésére, amire ékes példa az Origo „rettegő nyugdíjasokról” íródott cikke, amely szerint jobbikos 
szabadcsapatok vadásznak idős emberekre Magyarországon.123 A különbség Oroszország és 
Magyarország között a kormányzati irányítású sajtóban terjesztett álhírek terén az, hogy Oroszország 
méretéből és geopolitikai szerepéből adódóan az álhíreket külpolitikai eszközként is fel tudja használni 
például az RT-n és a Szputnyikon keresztül, az ilyen nemzetközi álhíradók cikkei pedig a magyar 
kormányvezérelt médiának is gyakran hivatkozási alapot nyújtanak.124 Mivel a magyar köz- és 
kormányzati irányítású média gyakran ezen médiumok cikkeit osztja meg a magyar közvéleménnyel, a 
magyarok jelentős része találkozik a külpolitikai események tisztán az orosz érdekek alapján 
bemutatott narratívájával – ezzel átalakítva a magyarországi Nyugat-képet.    

Nem a magyar kormány tehát az egyetlen, amely saját országában a sajtószabadságot és a 
médiapluralizmust is látványosan visszaszorította, és a kormánypárti módszerek sem egyediek és nem 
is nevezhetők Fidesz-találmánynak. A független újságírás terének szűkítésében azonban nagy segítség 
a Fideszhez hasonló populista-nacionalista kormányok kezében az internet. 

POPULIZMUS, INTERNET – A SAJTÓ LEGNAGYOBB KIHÍVÁSAI?  
A közbeszéd és az újságírás digitalizációjának hatása a demokratikus intézmények alakulására négy fő 
pontban határozható meg:  
1. Pluralizmus vs közösségi média – A közösségi médiaóriások, a Google és a Facebook, egyre inkább 

átveszik a hagyományos kiadók szerepét és közvetlenebb kapcsolatot képesek teremteni az 
olvasókkal is, egyenlőtlen versenyhelyzetet teremtve a hagyományos médiumokkal szemben. 
Felismerte ezt Oroszország is, ahol 2016-ban adatlokalizációs törvény be nem tartása címén már 
sikerült a LinkedIn nevű közösségi oldalt eltüntetni a piacról, és 2017 őszén úgy tűnik, hogy a 
Facebook kerül hamarosan hasonló helyzetbe: vagy a hatóságok számára könnyen 
hozzáférhetővé teszik felhasználóik adatait, vagy kénytelenek lesznek elhagyni az országot. 125  

                                                           
122 Yehven Fedchenko, „Kremlin Propaganda: Soviet Active Measures by Other Means”, StopFake.org, 2016. 
március 21., http://www.stopfake.org/en/kremlin-propaganda-soviet-active-measures-by-other-means/. 
123 Origo, „Rettegnek az idős emberek Vona Gábor nyugdíjasgyalázása óta”, http://www.origo.hu/, elérés 2017. 
szeptember 15., http://www.origo.hu/itthon/20170904-rettegnek-a-nyugdijasok-vona-legenyeitol.html. 
124 Katri Pynnöniemi és András Rácz, Fog of Falsehood: Russian Strategy of Deception and the Conflict in 
Ukraine (Helsinki: The Finnish Institute of International Affairs, 2016), 
http://www.fiia.fi/en/publication/588/fog_of_falsehood/s. 
125 Ilana Ullman, „Corporate Accountability News Highlights: Russia threatens Facebook over data localization, 
Spain orders companies to censor Catalan referendum content, U.S. and EU complete first annual Privacy 



27 

2. Közösségi média vs hagyományos újságírás – A humán erőforrás automatizált szereplőkkel való 
helyettesítése már az újságírást is elérte, és egyre több esetben alkalmaznak algoritmusokat 
szerkesztők helyett. Részben ennek eredményeképpen, de leginkább profittermelési okokból 
népszerűek a „clickbait” hírek az online orgánumok körében. Ez a tendencia nagyban hozzájárul 
az ál- és féligaz hírek terjedéséhez. A közösségi médiumoknak köszönhetően az olvasók 
kimutathatóan sokkal kevésbé bíznak a hagyományos demokratikus sajtóban és intézményekben, 
ezáltal sokkal kevésbé érhetők el ezeken a csatornákon keresztül. Ezenfelül az algoritmusok azt is 
segítik, hogy olyan linkek és hírek jussanak el az olvasókhoz, amelyek a leginkább illenek online 
hírfogyasztási és viselkedési profiljukhoz, megelőzve ezzel azt, hogy saját nézeteiktől vagy 
hírforrásaiktól eltérő hírekkel vagy nézettekkel találkozzanak. Ez a folyamat eredményezi a 
visszhangkamra jelenséget („echo chamber”), ami a közösségi média legnagyobb paradoxona, 
hiszen úgy teremt közösséget, hogy közben izolál és elidegenít.126 Izoláló hatását a 2017-es 
Reuters-felmérés árnyalta annyiban, hogy bár valós a visszhangkamra jelenség, a közösségi 
oldalak és híraggregátorok felhasználói még így is nagyobb fokú diverzitásban részesülnek, mint 
a nem felhasználók.  

3. Tech vs média – Vitatott kérdés, hogy jogi elszámoltathatóság szempontjából minek számítanak 
a közösségi médiumok: médiaorgánumok, azaz tartalomszolgáltatók, vagy tech cégek? A 
Facebook következetesen visszautasítja a médiavállalat kategóriát, mondván saját tartalmat nem 
állít elő. Azt viszont Mark Zuckerberg is belátta, hogy oldala nem hagyományos tech vállalat127. A 
kérdés fontossága abban rejlik, hogy a gigantikus platformok, amelyek bizonyíthatóan elsődleges 
hírforrások egyre több országban, szabályozatlan felületek maradnak, így nagyon minimális 
elszámoltathatóságra van lehetőség vélt jogsértés esetén, szemben a hagyományos 
sajtóorgánumokkal, amelyeknek a legtöbb országban szigorú szerzői, rágalmazási, adatvédelmi 
és egyéb médiajogi szabályoknak kell megfelelniük. Ez a megoldatlan kérdés szintén egyenlőtlen 
feltételeket eredményez a hagyományos média kárára.  

4. Online civil aktivizmus – A felsorolt kihívások mellett akad pozitív hozadéka is a közösségi 
oldalaknak. Egyrészről az online kommunikáció nyújtotta támasz állampolgári aktivizmus 
megszervezésében és mobilizálásában példanélküli megmozdulásokhoz és civil aktivizmushoz 
vezetett az elmúlt években. Másrészről az online technológia nyújtotta innovatív lehetőségek 
mentsvárként, illetve társadalmi bázisnövelés platformjaként szolgálnak az elnyomó, 
tekintélyelvű rendszerekben. 

  

                                                           
Shield review”, Ranking Digital Rights, 2017. szeptember 29., 
https://rankingdigitalrights.org/2017/09/29/corporate-accountability-news-highlights-russia-threatens-
facebook-data-localization/. 
126 „Így működött az alternatív média a francia elnökválasztási kampányban”, PC, elérés 2017. szeptember 29., 
https://pcblog.atlatszo.hu/2017/09/22/igy-mukodott-az-alternativ-media-a-francia-elnokvalasztasi-
kampanyban/. 
127 „Facebook’s Officially a Media Company. Time To Act Like One”, WIRED, elérés 2017. szeptember 29., 
https://www.wired.com/2017/03/facebooks-officially-media-company-time-act-like-one/. 



28 

A felsoroltak mellett azonban vannak más tényezők is, amelyek kedvezőtlenül hatnak az újságírásra az 
online térben. A populista kormányzáson alapuló rendszerek egyik legerősebb katalizátora az online 
kommunikációs tér, amely  

• egyrészt lehetővé teszi azt az állampolgárok számára, hogy gyorsan és egyszerűen 
értesüljenek politikusaik lépéseiről, és ezáltal még szkeptikusabbá váljanak az elittel 
szemben; 

• másrészt azzal, hogy szinte bárkiből lehet újságíró, jelentősen meggyengíti a sajtó, mint 
megbízható, elsődleges tájékoztatási szereplő reputációját. Az újságírás és annak 
„felügyelő” szerepköre már korántsem annyira elfogadott és legitim, mint az online 
információs tér megjelenése előtt volt.  

Tovább nehezíti a sajtó helyzetét a 2008-2009-es gazdasági válság még ma is érezhető hatása, amely 
több ország esetében a médiapiac gazdasági gyengüléséhez, számtalan orgánum bezárásához és 
rengeteg újságíró munkanélkülivé válásához vezetett.128 Azokban a szerkesztőségekben, ahol a 
fennmaradásért küzdenek, a minőségi újságírás gyorsan háttérbe szorul, hiszen a meglapozott, 
objektív és árnyalt híradás nem feltétlenül vezet stabil olvasói réteghez, ezáltal a tulajdonosok 
szemében sem válik fontossá. Kasnyik Márton, a 2017 októberében induló G7 gazdasági hírportál 
főszerkesztője, így foglalta össze az online újságírás miatt kialakult kettősséget:  

„Online az lett az általános, hogy kettévált a munka. Az újságírók felváltva dolgoznak nagy, eposzi 
hosszúságú, az olvasó idejét próbára tevő anyagokon, aztán ügyeletben bezúdítanak egy tucatnyi 
hülyeséget. Az online gazdasági sajtóban ezen van még egy csavar, hogy átverős, ijesztgetős címet kell 
adni, különben nem jönnek a klikkek. Az olvasó gyakran átverve érzi magát.”129 

Az újságírás világszerte mélyponton van. A végtelen mennyiségű, bárki számára elérhető tartalom és 
az új típusú hírdisztribúció az újságírással szembeni bizalmi krízishez vezetett. Az álhírek terjedése bár 
nem új keletű jelenség, soha olyan mértékű figyelem nem irányult rá, mint az 2016-os amerikai 
elnökválasztás alatt és után. A Reuters Institute Digital Newsreport 2016-os jelentése alapján jelenleg 
a Facebook képes a legtöbb olvasóhoz eljutni világviszonylatban, mint hírforrás, második helyen a 
Google, megelőzve ezzel minden hagyományos sajtóorgánumot.130 A kivétel Anglia, ahol a BBC előzi a 
közösségi oldalakat, ezzel szemben Lengyelországban, Németországban és Franciaországban is 
utóbbiak rendelkeznek a legnagyobb eléréssel.  

Magyarország esetében a YouGov felmérése alapján a válaszadók 68%-a használja hírforrásként a 
közösségi oldalakat, ez az arány a tévék esetében 74%, rádióknál 24%, a nyomtatott sajtónál pedig 
20%131.  

  

                                                           
128 Cas Mudde Crist de Rovira Kaltwasser, Populism : a very short introduction, Very short introductions (Oxford 
 : Oxford University Press, 2017., é. n.). 
129 „Kreatív Online - G7.hu: »Nem az a cél, hogy csak a bankárok értsék«”, Kreatív Online, elérés 2017. 
szeptember 22., http://kreativ.hu/cikk/g7_hu__nem_az_a_cel__hogy_csak_a_bankarok_ertsek. 
130 „Reuters Institute Digital Report 2016”, elérés 2017. szeptember 22., 
http://www.digitalnewsreport.org/survey/2016/. 
131 „Reuters Institute Digital News Report 2017”. 



29 

A közösségi oldalak elsődleges hírforrásként való előretörése abból a szempontból is problematikus, 
hogy ezek az oldalak az álhírek elsődleges forrásai132 és terjedési platformjai. Abból adódóan, hogy 
nem tekinthetők hagyományos médiaorgánumoknak, számon kérhetőségük és szabályozhatóságuk is 
korlátozott e téren.  

A Reuters 2017-es jelentése133 szerint is nagyban befolyásolja a sajtóval szembeni bizalmat az álhírek 
terjedése és hatása, a jelentés alapján azonban a médiával szembeni bizalom csökkenésének legfőbb 
oka sok esetben a mély, politikai polarizációval és a mainstream média szereplők vélt politikai 
elfogultságával magyarázható leginkább és nem az álhírek térhódításával. A Reuters felmérése alapján 
ez különösen igaz azokra az országokra, ahol nagyfokú a politikai polarizáció, mint például az USA, 
Olaszország vagy Magyarország.  

Magyarország esetében a sajtó kormány által gyarmatosított jellege134, a politikai polarizáció és a 
politikai vezetés orosz kapcsolatai135 egy olyan helyzetet eredményeznek, amelyben az álhírek nem 
kényszerülnek alacsony elérésű online platformokra, hanem egyenesen a közmédián keresztül jutnak 
el az állampolgárokhoz136. A populista-nacionalista politikai kommunikációs közegben az álhírek a 
politikai elit eszközekei abban, hogy egyszerűbben formálhassák át a politikai rendszert az 
illiberalizmus és tekintélyelvűség szellemiségében.  

Az olvasói bizalmatlanságot tehát sok tényező alakítja:  

• eredeti hírforrás nem ismerete, annak felkutatása iránti igény teljes hiánya;  
• politikai polarizáció;  
• átpolitizált médiakörnyezet, melyben egyre kevesebb az olyan szereplő, amely nem 

köthető egyértelműen párthoz; 
• újságírói szerep kitágulása;  
• álhírek terjedése;  
• folytonos krízis érzete, ami a clickbait címekből és a szenzációhajhász hírelosztásból fakad, 

illetve aminek következtében a negatív, drasztikus, extrém hírek kapnak nagyobb 
megjelenési felületet. A Reuters jelentése alapján, 36 országos összesített alapján a 
válaszadók 29%-a egyáltalán nem olvas híreket, mert depresszív hatással van rájuk; 

• „bőség zavara”, végtelen média szereplő által keltett konstans hírzaj.  

Magyarországon a Reuters felmérése alapján a válaszadók 31%-a bízik a médiában általában, ehhez 
képest 54%-uk bízik az általuk fogyasztott orgánumokban. A két szám közötti szignifikáns eltérés 
alátámasztja, hogy a sajtó iránti bizalmatlanság egyik fő hajtóereje a polarizáció.  

  

                                                           
132 Hunt Allcott és Matthew Gentzkow, „Social Media and Fake News in the 2016 Election”, Journal of Economic 
Perspectives 31, sz. 2 (2017. május): 211–36, doi:10.1257/jep.31.2.211. 
133 „Reuters Institute Digital News Report 2017”. 
134 Bajomi-Lázár, Party colonisation of the Media in Central and Eastern Europe. 
135 „‘Fake news’ another weapon in Orban’s illiberal Hungary”, EURACTIV.com, 2017. április 10., 
https://www.euractiv.com/section/freedom-of-thought/news/fake-news-another-weapon-in-orbans-illiberal-
hungary/. 
136 „Report - Fog of Falsehood: Russian Strategy of Deception and the Conflict in Ukraine”krThe Finnish institute 
of International Affairs, elirsernational Affairsl Af, http://www.fiia.fi/en/publication/588/fog_of_falsehood/. 



30 

A magyar válaszadók csupán 11%-a véli úgy, hogy a sajtó független a politikai szereplőktől, és 12% 
gondolja azt, hogy független a gazdasági szereplőktől. A kutatásban résztvevő 36 ország közül 
Magyarországon volt a legalacsonyabb ez az érték.137  

Az online információs közegben, ahol a hisztériakeltő címek segítik hozzá az újságírókat munkájuk 
megtartásához, könnyű dolga van a populista politikusoknak. A tények egyre kevésbé fontosak, a 
figyelem inkább a szenzációhajhász, érzelmekre alapozó hírekre irányul. Ennek eredményeképpen az 
árnyalt és megalapozott vélemények tere teljesen leszűkült, ami egy olyan politikai kommunikációs 
környezetet teremt, amely nem szükségszerűen válik azonnal populistává, de elősegíti a populista 
üzenetek hatékony terjedését. 

MI VÁRHATÓ MAGYARORSZÁGON A REGIONÁLIS TRENDEK ÉS HAZAI 

ÁTALAKULÁSOK TÜKRÉBEN?  
Nemzetközi tulajdonosok kiszorítása  

A Whitereport-médiumadatbázis138 mérései alapján a bevételrészesedés a top50 médiavállalat 
esetében 88-12%-ban oszlott el külföldi és hazai tulajdonosok között 2010-ben, az előbbi javára. 2015-
re a külföldi bevételrészesedés 68%-ra csökkent és a hazai 32%-ra növekedett, 2016-ban pedig a 
külföldi részesedés már csak 52%-os volt, míg a hazai elérte a 48%-ot. Incze Kinga, a Whitereport 
alapítója ugyanakkor azt is kiemelte, hogy a magyar tulajdon aránya nagyobb a fent említett adatnál, 
mert a top50 médiavállalaton kívüli bevételharmadban a kis hazaiak dominálnak. A Whitepaper 
Ipsosszal együttműködve végrehajtott cross-médiás, helyimédia-mérései keretében eddig a 4500 helyi 
médiumból 800-at vizsgáltak meg a nagyvárosokban (városonként 40-50 médium összehasonlítható 
módon). Méréseik alapján Incze elmondta, hogy sokkal nagyobb a médiafogyasztás, mint ahogyan azt 
sokan gondolják, és korántsem csak a nagy megyei lapkiadók dominálnak településszinten, mint 
ahogyan azt a legújabb akvizíciók után a sajtó állítja. A Whitereport eredményei szerint a Fidesznek 
nincs mindenhol teljes lefedettsége, és vannak alternatív hírforrások, aktív olvasói réteggel.  

Összességében mégis az a trend van érvényben, amely Oroszország és Lengyelország esetében 
érvényesül leginkább – a média teljes gyarmatosítása, tulajdonosi viszonyok renacionalizációja. 
Deutsch Tamás 2017 augusztusában nemtetszését fejezte ki azt illetően, hogy a Magyarországon 
tevékenykedő telekomcégek bojkottálják a polgári-konzervatív sajtót, ezáltal durván torzítják a 
médiapiacot és fenyegetik a sajtószabadságot Magyarországon.139 Deutsch azt is sérelmezte, hogy az 
évente körülbelül ötvenmilliárd forintos magyar online reklámtorta több mint felét a Facebook és a 
Google fölözi le. 

A közösségi oldalak, telekom vállalatok és külföldi tulajdonosokkal szembeni lépések azt indikálják, 
hogy hasonló folyamatokra lehet számítani Magyarországon, mint Oroszország vagy Lengyelország 
esetében, ahol erős állami beavatkozással és kedveztőlen jogalkotással korlátozzák azon piaci 
szereplőket, amelyek felett a kormány nem rendelkezik közvetlen befolyással.  

  

                                                           
137 „ADDIN ZOTERO_ITEM Digital News Report 2017t  
138 „WhiteReport EU Landing page”, elérés 2017. október 1., http://www.whitereport.eu/. 
139 PestiSrácok, „Deutsch Tamás szerint sincs rendben, hogy a telekomcégek bojkottálják a polgári-konzervatív 
sajtót”, PestiSrácok, 2017. augusztus 24., http://pestisracok.hu/deutsch-tamas-szerint-sincs-rendben-hogy-
telekomcegek-bojkottaljak-polgari-konzervativ-sajtot/. 



31 

Független újságírók állandó fenyegetettsége  

Míg a kormányzat részéről korábban csak a független médiumokat és azok tulajdonosait célozták, ma 
már az egyének szintjén is hajlandók kommunikációs támadásokat indítani saját politikai érdekeik 
védelmében.140 2017 szeptemberében a 888.hu egy listát tett közzé azon újságírókról, akik az oldal 
szerint Soros György szócsövei és külföldi propagandisták. Soros György a kormányzati irányítású sajtó 
szerint nemzetbiztonsági kockázatot jelent Magyarország számára, és a „Soros-terv” végzetes 
következményekkel járhat a magyar nemzetre nézve.141 Az említett lista mellett 2017 augusztusa óta 
egyre több, kormánytól független újságírót lejáratni kívánó írás jelent meg a kormányzati irányítású 
sajtóban.  

Az újságírók elleni hadjárat sokban hasonlít a civilek elleni lejárató kampányokhoz. A civilek elleni 
lépések kezdetben szintén listázással kezdődtek. Kezdetben úgy tűnt, hogy megmaradnak a civilellenes 
lépések a kommunikációs támadások szintjén, 2017 nyarán mégis orosz minta alapján készült 
stigmatizáló törvény formájában lépett fel a kormány a külföldi támogatásban részesülő civil 
szervezetekkel szemben. A logika az újságírók esetében is hasonló: a 888.hu listája több olyan újságírót 
is felsorol, aki külföldi lapok helyi tudósítójaként dolgozik. A retorika is ugyanaz mindkét esetben: 
külföldi, idegen érdekeket szolgáló, az ország számára nemzetbiztonsági kockázatot jelentő 
szereplőkkel áll szemben a kormány.  

Tekintélyelvűség médiára való kiterjedése, teljes véleményhomogenizmus 

A magyar sajtó helyzetének alakulása, médiatörténeti mérföldkövei, a társadalom sajtóba vetett 
bizalma, az illiberális, részben tekintélyelvű, populista kormányzás mind arra utalnak, hogy 
Magyarországon hamarosan eléri a média helyzete azt a szintet, ami Oroszországban és Macedóniában 
tapasztalható. Ezekben az országokban:  

• nincs hagyományos értelemben vett független újságírás, annak értelmezése átalakult; 
• a kormány teljes egészében a kezében tartja a médiapiacot és az újságírókat, állami 

támogatások, politikai és fizikai fenyegetettség eszközeivel; 
• azon szereplők, akik nem számíthatnak állami támogatásokra „baráti szolgáltatásokat” 

tesznek politikai és gazdasági szereplőknek, amelyek biztosítják gazdasági stabilitásukat; 
• külföldi szereplők fokozatos kizárása zajlik.  

 

  

                                                           
140 Index on Censorship, „Hungary: Viktor Orban wages campaign against critical journalists”, Index on 
Censorship, 2017. szeptember 27., https://www.indexoncensorship.org/2017/09/viktor-orban-campaign-
against-journalists/. 
141 „Mapping media freedom”, elérés 2017. október 1., https://mappingmediafreedom.org/#/4534. 



32 

LEHETŐSÉGEK A FÜGGETLEN MAGYAR SAJTÓ ELŐTT 
A magyar médiapluralizmus visszaállítása, a magyar médiaszerkezet átalakítása, a sajtó tartós 
függetlenítése a magyar döntéshozók, médiatulajdonosok és újságírók közös feladata és felelőssége. 
Az alábbi ajánlások célja, hogy a média működésében, működtetésében érdekelt szereplők 
részvételével kialakulhasson Magyarországon egy olyan médiaszerkezet, amelyben a sajtó 
sokszínűsége nem a rendszer domináns pártjainak háttéralkuin alapul.  

• Kiemelten fontos az állami döntéshozatali, illetve forráselosztási feladatok átláthatóvá 
tétele, jól meghatározott politikai döntéshozatali eljárások felállítása, lehetőleg átfogó 
kormánypárti-ellenzéki konszenzus alapján. Ennek eredményeként a médiatulajdonosok 
kevésbé tudnák sajtótermékeiket politikai nyomásgyakorlásra és üzleti célokra felhasználni. 
Amennyiben a politikai döntéshozatalba a kormányzat minden érdekelt felet bevonja, és ezt 
előre kiszámítható módon teszi, akkor a médiatulajdonosok sem a sajtóban megfogalmazott 
üzenetekkel igyekeznének befolyásolni a döntéshozatali folyamatot.   

• A jelenlegi médiafelügyeleti szerveknek függetlenednie kell a kormányzat akaratától, 
döntéseiknek pedig konzisztensnek kell lennie. Mind a Médiatanácsnak, mind a GVH-nak 
jelentős szerepe volt a kormánypárti sajtó terjeszkedésében. Amennyiben a Ringier és az Axel 
Springer egyesülése veszélyes lett volna a médiapluralizmusra bizonyos feltételek teljesülése 
nélkül, úgy Mészáros Lőrinc vagy Andy Vajna médiapiaci terjeszkedése is hasonló 
eredményekkel fenyeget. A magyar médiafelügyeleti szerveknek szakítania kell azzal a 
gyakorlattal, hogy a politikai szint akaratának teljesítése érdekében hirdetik ki a pályázati 
győzteseket.142 

• A széleskörű beleszólási lehetőségeket kínáló, átlátható és letisztult döntéshozatali eljárások 
biztosíthatnák, hogy a kormányok minden érintett véleményét meghallgathassák egy 
szabályozási kérdésben, ezzel pedig kiküszöbölhető lenne a „kiegyensúlyozott” 
reklámkampányok gyakorlata: a cégek így a piaci alapú hirdetésekkel több olvasót 
érhetnének el anélkül, hogy kockáztatnák a döntéshozatali eljárásban való részvételüket.  

• Mivel a magyar médiumok többsége továbbra sem tud profitábilisan működni,143 az állami 
támogatások valamilyen formájára továbbra is szükség van. Ezeket a forrásokat viszont a 
magyar államnak átláthatóan, piaci alapon kellene elosztania, így kiküszöbölhető lenne a 
pártszimpátia-alapú politikai befolyás a médiapiacon. Az új rendszerben a sajtótámogatások 
elosztására és a médiumok példányszámának auditálására szakmai alapon felállított 
független intézmény állapíthatná meg a Magyarországon működő médiumoknak járó állami 
támogatás mértékét az eladott példányszámok alapján. Emellé egy külön keretösszegre van 
szükség a csődbe kerülő sajtóorgánumok megmentésére, amennyiben azt a megszűnés 
médiapluralizmusra gyakorolt hatása indokolja.  

• A reklámadót el kell törölni. Az abból származó bevételek a költségvetés szempontjából nem 
jelentősek, annak célja egyedül a független média gazdasági úton történő ellehetetlenítése.  

  

                                                           
142 „Régi rádiósokat lehetetleníthetnek el Vajna kedvéért”. 
143 Előd Fruzsina, „Átrendezi a magyar médiapiacot az állami buldózer”, 2016. június 14., 
http://index.hu/gazdasag/2016/06/14/magyar_mediapiac_2015/. 



33 

• Az állami cégek és a kormány hirdetéseinek megjelenését a közmédiára kell korlátozni, így 
nem lehetne állami hirdetésekkel befolyásolni a médiapiacot. Ennek köszönhetően az állam 
visszaszorulna mint a piac legnagyobb hirdetője, ez pedig versenyre késztetné a magyar 
médiumokat a magánhirdetések bevonzása érdekében. Ezzel a magyar média profitábilissé 
válhatna, ami pedig az angolszász és északi példák alapján jótékonyan hatna a 
kiegyensúlyozott újságírás kialakulására.   

• A kormánynak fontos szerepet kell vállalnia az erős magyar egyetemi szintű újságíróképzés 
kialakításában, elősegítve ezzel a kiegyensúlyozott, pártatlan, tényalapú újságírás 
elterjedését.  

• Szintén kiemelt figyelmet kell irányítani a médiatudatosság fejlesztésére a magyar 
közoktatásban. Ez segítené a jövő generációját értelmezni a híreket, szelektálni az 
információk között, ellenőrizni egy adott hír hitelességét, illetve ösztönözné a fiatalokat arra, 
hogy több forrásból tájékozódjanak a közéletről. A 2012-es Nemzeti Alaptanterv (NAT) 
igyekezett foglalkozni a kérdéssel, de médiaismereteket a diákok alacsony óraszámban 
tanulnak, és ezektől az óráktól „nem várható kompetenciafejlesztés, csak letudandó éves 
penzum”.144 A médiatudatosság fejlesztése a jövő generációját ellenállóbbá tenné a külföldi 
információs befolyás terjedése ellen is. 

• Sem a kormánypárti, sem az ellenzéki politikusoknak nem elfogadható a nyilatkozattétel 
megtagadása egy-egy médiumtól annak vélt vagy valós politikai hovatartozása miatt. Minden 
politikai szereplőnek tartózkodnia kell az újságírók elleni kirohanásoktól, fenyegetésektől.  

Médiatulajdonosok és újságírók  

• A politikai szintű változások eredményeként a tulajdonosoknak érdekében állna cégeik 
fejlesztése piaci részesedésük növelése érdekében. A lapeladások növelése érdekében a 
tulajdonosoknak erősebben kellene a szakmailag jól képzett, a kiegyensúlyozottságot a szeme 
előtt tartó újságírókra támaszkodniuk.  

• A médiatulajdonosoknak ebből következően érdekében állna, hogy saját alkalmazottaiknak 
biztosítsák a rövid, külföldi szakmai továbbképzés lehetőségét.  

• Az újságíróknak minden esetben kísérletet kell tenni egy-egy cikkel kapcsolatban az ellentétes 
álláspontok bemutatására, az egyik fél válaszának elmaradása esetén pedig közölnie kell ezt a 
cikkben. Így könnyen el tudják kerülni az elfogultság látszatát.  

• Az újságíróknak, függetlenül attól, hogy mely médiumnál dolgoznak, minden helyzetben 
követniük kell a Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) újságíró etikai kódexében 
lefektetett alapelveket. 

• A főszerkesztőknek vállalniuk kell, hogy csak szakmai alapon változtatják meg az újságírók által 
leadott cikkek tartalmát, és azt is csak az érintett újságíróval folytatott konzultációt követően.  

  

                                                           
144 „A demokrácia szövete: médiaszabadság és médiatudatosság”, Mérték, elérés 2017. szeptember 25., 
http://mertek.atlatszo.hu/a-demokracia-szovete-mediaszabadsag-es-mediatudatossag/. 



34 

• A jelenlegi polarizált politikai környezetben, figyelembe véve, hogy a kormányoldal (politikai 
és médiaszinten is) mára döntően orosz módszerekkel operál, érdemes követni az orosz 
független sajtó válaszlépéseit. Erre jó példa lehet a független orosz sajtó közös fellépése az 
állami televízióadó őket támadó riportfilmje ellen.145 Amennyiben a politikai környezet nem 
változik, a „Vigyázat, propaganda!” szlogen Magyarországon működhet a kormányzati 
irányítású sajtó hiteltelenítésére. 

• Ahogy globálisan az orosz információs hadviselés ellen próbál védekezni a független sajtó, 
addig Magyarországon a kormányzati irányítású médiában terjedő állítások 
„tényellenőrzésével” lehet megpróbálni cáfolni a kormányzati álláspontot.146 

• A független magyar újságíróknak is foglalkoznia kell az olyan vitatott kérdésekkel, mint a 
migráció, a magyar demokrácia állapota vagy a magyar-orosz kapcsolatok.”147 

• A független sajtó Magyarországon egyre inkább elmozdulhatna a tényalapú újságírás irányába. 
Ennek végső állomása valószínűsíthetően egy a Németországra ma jellemző modell: a nem 
kormányzati irányítású magyar médiumok politikai orientációja felismerhető marad, de „saját” 
politikai oldalukkal szemben is egyre inkább kritikussá válnak szakmai alapon. Ennek a 
folyamatnak az eredményei már ma is láthatók, a különbség annyi, hogy ezen orgánumok tere 
drasztikusan szűkül.  

Összefoglalva, a magyar médiapluralizmus visszaállítására elsősorban politikai szinten szükséges 
lépéseket tenni: az állami médiaforrások elosztásának piaci alapúvá tételével és a független 
médiafelügyelet felállításával a politika leválasztható a médiapiacról, a médiatulajdonosok pedig 
érdekeltek lesznek saját lapjaik fejlesztésében, az újságírók szaktudásába való befektetésekben, így 
növelve eladási számaikat. A független magyar újságíróknak a jelenlegi ellenséges politikai 
környezetben érdemes tanulmányozni orosz kollégáik válaszait az őket ért fenyegetésekre. A független 
magyar sajtónak ugyanakkor folytatnia kell a tényalapú újságírást, ezzel is kivonva magát a politikai 
befolyás alól. 

 

                                                           
145 „»Beware, Propaganda!«: Russia’s Independent Media Take On State TV”, RadioFreeEurope/RadioLiberty, 
elérés 2017. szeptember 25., https://www.rferl.org/a/russia-ntv-independent-media-strike-
back/27786923.html. 
146 Rovó Attila Szabolcs Dull, „Lehet hinni a kormány új menekültplakátjainak?”, 2016. július 20., 
http://index.hu/belfold/2016/07/20/lehet_hinni_a_kormany_uj_menekultplakatjainak/. 
147 „Így működött az alternatív média a francia elnökválasztási kampányban”, PC, elérés 2017. szeptember 25., 
https://pcblog.atlatszo.hu/2017/09/22/igy-mukodott-az-alternativ-media-a-francia-elnokvalasztasi-
kampanyban/. 


	Tartalom
	Vezetői összefoglaló
	Bevezetés
	A médiarendszerek elmélete
	Közmédia
	Média az új demokráciákban
	Média és politika viszonyának négy modellje Közép- és Kelet-Európára szabva
	Médiatörténet és gyarmatosítás Magyarországon
	A kormány által irányított média működése
	Populizmus, internet – a sajtó legnagyobb kihívásai?
	Mi várható Magyarországon a regionális trendek és hazai átalakulások tükrében?
	Lehetőségek a független magyar sajtó előtt

